زیان اقتصادی درختان غیرمثمر

نقش چمن در ازدیاد ریزگرد و آلودگی هوا

نقش چمن در ازدیاد ریزگرد و آلودگی هوا ، بسیاری از افراد به گرده انواع مختلف چمن و سایر درختان آلرژی دارند. انتشار گرده در فصول بهار و تابستان به اوج خود می‏رسد. گیاهان مختلف در زمان‌های متفاوت گل می‏دهند و باد و هوا نیز در تعیین الگوی انتشار گرده نقش دارند.

۴-۶-۱- آلرژی زایی چمن در ورزشگاه‌ها

یکی از مشکلات فوتبال، حساسیت بازیکنان به چمن می‏ باشد. پايگاه خبري ام اس ان اسپورت گزارش داد: «ماريو بالوتلي بازیگر منچستر سيتي، هنگام بازي در زمين به علت حساسيت چمن صورتش دچار تورم شد، و مربی ناچار به تعويض شد و پزشکان به او آنتي هيستامين تزريق کردند.»
ژان تیگانا فاش کرده که یوان گوفران بازیکن بوردو به چمن آلرژی دارد. او تنها می‌‏تواند در چمن مصنوعی بازی کند و به نظر می‏‌رسد این بازیکن متولد پاریس به این دلیل نمی‏‌درخشد.

چنین حساسیتی مانع بزرگی بر سر راه این فوتبالیست است. در نتیجه این ستاره که ۲۴ سال دارد باید به آلرژیست مراجعه کند تا مشکلش را برطرف یا کنترل کند لذا بسیاری چمن مصنوعی را به‌جای چمن طبیعی برای ورزشگاه‌ها توصیه می‏کنند.

۴-۶-۲- گاز چمن یک منبع غیر محتمل آلودگی هوا

یک متخصص گوش، حلق و بيني، گفت: « ۲۰ درصد آلرژي‌هاي فصلي و حاد ممكن است منجر به آسم شده و پليپ بيني (گوشت‌هاي اضافه بيني) را تشديد كنند.

وی بيان كرد: چمن از خاك حساسيت‌زاتر است.كودكاني كه در چمن بازي مي‏‌كنند بايد بيني خود را با آب نمك يا سرم نمكي شست و شو دهند.»
سازمان پژوهش علمیو صنعتی کشورهای مشترک المنافع “CSIRO”که بزرگ‏ترین موسسه تحقیقاتی ملی استرالیا، شناخته شده است در بررسی خود ثابت کرده است که چمن‌ها گازهای آلوده کننده هوا تولید می‏ کنند.

این سازمان با اعلام تحقیقات خود می‏نویسد: «مدت زیادی است مشخص شدهاست درختان، ایجاد آلودگی می‏کنند و مواد فرار وارد هوا می‏کنند اما هیچ کس دربارۀ آلودگی ناشی از چمن تحقیق نکرده است.

یان گالبالی از آژانس علوم استرالیا و وین کریستین از دانشگاه موناش به این نتیجه رسیدند که تولید گازهای گلخانهای از برش چمن صدها برابر چمن در حال معمولی است.

حتی راه رفتن روی چمن باعث تولید گاز چمن و آزاد شدن هیدروکربن و ایجاد مه و دود شهری (ریزگرد) می‏شود. دانشمندان در حال بررسی مقایسه آلودگی ناشی از چمن با اتومبیل هستند».

۴-۶-۳- آلودگی هوا پس از چمن زنی

در بهار که فصل سرسبزی و طراوت است چمن‌ها مملو از خوشه‌های حاوی گرده‌های حساسیت زا می‏ شوند و بعد از چمن زنی، زمین خشک و پر از برگ‌های خشک چمن‌ها می ‏شود و نیز قسمت‌هایی از زمین برهنه می‏شوند و باعث گرد و غبار می‏گردند.
بخاطر چمن زنی در وسط بهار فصل طراوت و فصل زیبایی و فصل سرسبزی چمنها در نهایت زشتی و بدترکیبی هستند.

۵-۶-۴- آلودگی هوا با گاز و دود چمن‌های بریده شده

چمن‏های زده شده و تلنبار شده با زیرورو کردن چمن‏های چیده شده دودی به شکل گرد و خاک عجیبی به هوا بلند می‏شود و باعث آلودگی می‏شود.

۵-۶-۵- آلودگی هوا و خاک با خاک تعویض شده چمن

هر چند سال یکبار چمنکاری شده باید تعویض شوند و خاک آن حداقل تا ۲۰ سانت برداشته می شود و به عنوان زباله اطراف شهرها ریخته می شود که یان خاک های مرده همراه با ریشه و ذرات چمن ها گرد و خاک و آلودگی و ریز گرد ایجاد می کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + پنج =

دکمه بازگشت به بالا