زیان اقتصادی درختان غیرمثمر

زیان های اقتصادی درختان غیرمثمر

بخش دوم

زیان های اقتصادی درختان غیرمثمر ، در بخش اول به بررسی چند مورد از زیان‏های اقتصادی درختان غیرمثمر پرداخته شد و در ادامه به بررسی سایر موارد می پردازیم. چمن و گیاهان زینتی آپارتمانی ، امروزه در فضاهای سبز شهری و بین شهری و پارک‏های جنگلی و داخل منازل و آپارتمان‌ها، درختان و گیاهان غیرمثمر به وفور کاشته می‏شوند که صرف نظر از نداشتن میوه و عدم سودهی مضرات اقتصادی و زیست محیطی فراوان دارند.

۳-۵-هزینه کاشت و داشت بدون سود برداشت

درختان و گیاهان بی ثمر، فقط هزینه کاشت و داشت دارند بدون سود برداشت، اما درختان و گیاهان مثمر در کنار هزینه کاشت و داشت، سود برداشت هم دارند:

مقایسه سود و هزینه درختان و گیاهان مثمر و غیر مثمر
درختان و گیاهان مثمر درختان غیر مثمر، چمن و گیاهان زینتی
کاشت هزینه دارد هزینه دارد
داشت هزینه دارد هزینه دارد
برداشت سود بیشتر از هزینه های کاشت وداشت برداشت همراه با هزینه
هزینه کاشت + هزینه داشت <سود برداشت هزینه کاشت + هزینه داشت + هزینه برداشت

شاید کسی بگوید: گاهی کشاورزی و باغداری ضرر دارد یا اینکه از فروش چوب درختان غیر مثمر سود بدست می آید که می گوییم:
جز در موارد اتفاقی مانند هجوم آفات و یا تگرگ و… همیشه هزینه کاشت و داشت گیاهان و درختان باثمر کمتر از سود برداشت است اما در گیاهان و درختان غیر مثمر یا سود برداشت صفر است یا کم و غیر قابل توجه است.
اما در برداشت بیثمرها بیشتر باید پول خرج کرد برداشت چمن مثال خوبی برای هزینه داشتن گونه های غیر مثمر است
بدیهی است در نگاه کلان اقتصادی اگر محصول درختان و گیاهان ‌باثمر فروخته نشود و مردم به رایگان استفاده کنند و یا دزدان بدزدند بازهم به سود کشور است چون به سبد غذایی مردم اضافه می‏شود و به همان اندازه نیاز کشور به آن محصول برطرف می‏شود

۳-۶- هزینه تمیز کردن خیابان‏ها

درختان و گیاهان بی ثمر موجب آلودگی شهرها وگرفتگی معابر آب می‏شوند. خزان و ریزش برگ درختان بی ثمر به طور تدریجی از اواخر بهار شروع می‏شود و تا بهار سال آینده ادامه دارد لذا به طور مداوم نیاز به کارگر برای تمیز کردن هست.

برگ ریزی مداوم دوازده ماهه، کرک و پرز برگ، میوه‌های خشک و کرک و پرز میوه‌ها، ریزش شیره و صمغ، پوستریزی در تمام ماه‌های سال درختان بی مثمر باعث شده است شهرداری‌ها و دارندگان فضاهای سبز هزینه کارگر فراوانی بدهند. برخلاف تصور سطحی افراد، گیاهان و درختان مثمر آلودگی ندارند.بلکه درختان غیرمثمر چند برابر درختان مثمر باعث آلودگی خیابان‌ها می‏شوند. درخت توت و انجیر آلوده کننده‏ ترین درختان میوه هستنداما باز نسبت به درختان بی ثمر آلودگی کمتری دارند.
چمن به مقادیر زیادی به آفت کش‌ها، کودهای شیمیایی و علف کش‌ها نیاز دارد و این مواد شیمیایی وارد آب‌های زیرزمینی می ‏شوند و در هوا تبخیر شده و باعث آلودگی گسترده و گرم شدن کره زمین می‏شوند و تا حد زیادی باعث افزایش سرطان، بیماری قلبی و نواقص مادرزادی می‏شوند.

علاوه بر آن، آلودگی یک ساعت ماشین چمن زنی برابر با آلودگی ناشی از ۳۵۰ مایل حرکت یک اتومبیل است.

۳-۷- آبگرفتگی جوی‏ها

درختان همیشه سبز میوه، در فصل خاصی برگ‌های‏شان می ‏ریزد و تجدید برگ می‏ کنند. امادرخت همیشه سبز خرما هم هرگز برگ‌هایش بر زمین نمی‏ ریزد. درختان میوه برگ ریز نیز با شروع فصل سرما ظرف چند روز همه برگ‌هایشان تغییر رنگ می‏دهندو به طور ناگهانی بر زمین می‏ریزند.

برگ‌ها موقع ریختن با این‏که رنگ عوض می‏کنند اما کاملا تر به زمین می‏ افتند، بنابراین با باد کمتر جابه‏ جا می‏شوند و نیز در مدت بسیار کوتاهی تجزیه می‏ گردند و در نتیجه، مشکلات آب گرفتگی ایجاد نمی‏ کنند.

درختان همیشه سبز بی ثمر مانند کاج به طور مداوم برگ ریزی دارند و میوه‌های این درختان به صورت فندق و نیام خشک بر زمین می‏ریزد و درختان برگ ریز غیر مثمر مانند چنارنیز به دلیل خزان بیش از حد برگ‌ها و این که از اول فصل بهار برگ‌هایشان خشک می‏شود بر آلوده شدن خیابان‌ها اضافه می‏کنند.

هم‏چنین اغلب درختان غیر مثمر چه برگ‏ریز و چه همیشه سبز، مداوم پوست ریزی دارند. بنابراین با اندک بارندگی این برگ‌ها و پوست‌ها و غلاف‌های میوه‌های درختان غیر مثمر وارد جوی آب می‏شود و باعث آب گرفتگی جوی‌ها و مسدود شدن نهرهای آب و بروز راه بندان می‏شوند واین‌ها مشکلات زیادی برای کارکنان شهرداری و مردم شهرها ایجاد می‏کند.

۳-۸- ایجاد بحران غذا

منابع زمین و کود و آب و نیروی انسانیِ فعال، محدود است، لذا اگر روند کاشت درختان و گیاهان غیر مثمر در جهان ادامه یابد گرسنگی و بحران غذا بیداد خواهد کرد.

۳-۹- بحران آب در جهان

در حال حاضر حدود دو ميليارد نفر از مردم جهان با مشکل كم‌آبي و بيآبي روبه‌رو هستند. اگر تغييري مثبت به‌وجود نيايد، در سال ۲۰۲۵ حدود دوسوم از مردم جهان با مشکل شديد آب روبه‌رو مي‌‏شوند.

طبق آخرين برآورد‌هاي سازمان ملل متحد، جمعيت جهان تا سال ۲۰۵۰ دو ميليارد و سیصد ميليون نفر افزايش يافته و از مرز نه ميليارد نفر خواهد گذشت. اين افزايش جمعيت بيشتر مربوط به کشورهاي در حال رشد خواهد بود.

۳-۱۱- تأثیر منفی بر اشتغال

چون درختان و گیاهان غیرمثمر، نقشی در تولید ندارند و اجزای درختان و گیاهان بی ثمر جز بسیار اندک مورد استفاده قرار نمی‏گیرد، پس همان طور که گفته شد عمدتاً فقط«کاشت» و «داشت» دارند.

اما درختان و گیاهان مثمر، علاوه بر«کاشت»، «داشت» و «برداشت» هم دارند و این برداشت در فضاهای عمومی بدون اضافه شدن هزینه ایجاد اشتغال فراوانی خواهد کرد.

درختان مثمردر زمینه‌های گوناگون برداشت محصول مانند: تولید غذا، آشاميدنی‌ها، آب‌میوه، پوشاک، روغن، ادويه‌ها، علوفه، دام، پرورش زنبور عسل، کرم ابریشم، تولید مربا، خشک کردن و بسته بندی و خرد کردن سبزیجات و میوه‌ها، کنسرو، فراوآورده‌های گیاهان دارویی، تولید عطر و گلاب گیری و شربت و سایر صنایع تبدیلی نقش عمده ای دارند.

با اجرای این طرح مردم به طور عموم و فارغ التحصیلان رشته‌های کشاروزی ساکن شهرها مشغول به کار می‏شوند و یا می‏توان برای آنان درپارک‌های اختصاصی بانوان اشتغال زایی ایجاد کرد که بانوان در این پارک‌ها به فعالیت‌هایی مانند پاک کردن و خرد کردن و خشک کردن سبزیجات و نیز تولید مربا و ترشی بپردازند. همچنین کارتولید زنبور عسل و ابریشم از جمله موارد اشتغال زایی است. خلاصه این‏که، با تغییر سیاست کاشت از غیر مثمر به مثمر صدها بلکه هزاران نوع فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

۳-۱۲- صدمه به کشاورزان و کشاورزی

برخی در اظهار نظرهای سطحی اظهار می کنند که کاشت درختان میوه و گیاهان مزروعی در فضاهای سبز باعث ضرر به کشاورزی و کشاورزان می شود، دیگر مردم محصولات باغی زراعی را از کشاورز نمی خرند! در حالیکه این نظر کاملا نادرست است و اتفاقا کاشتن درختان و گیاهان غیرمثمر لطمه جبران ناپذیری به کشاورزی و کشا.رزان زده است

۳-۱۳-صدمه به دامداری و زنبورداری

درختان غیر مثمر و چمن با عملکردهای مختلف باعث صدمه و نابودی مراتع و دامداری می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست چهار − = پانزده

دکمه بازگشت به بالا