زیان اقتصادی درختان غیرمثمر

درختان غیرمثمر و صدمه به دامداری و زنبورداری

درختان غیرمثمر و صدمه به دامداری و زنبورداری ، درختان غیر مثمر و چمن با عملکردهای مختلف باعث صدمه و نابودی مراتع و دامداری می شود.

۳-۱۳-۱- نابودی مرتع و دام

درختان و گیاهان بی ثمر و چمن، سبب از بین رفتن مراتع و کم شدن دام‌ها می ‏شوند. آن‌ها با خاصیت دگر آسیبی، حاصل خیزی خاک را از بین می‏ بردند. این درختان چون نیاز آبی بالایی دارند و آبِ سفره‌های زیر زمینی را جذب می‏کنند باعث شسته شدن خاک و هدر دادن آب‌های سطحی وکم شدن مراتع می‏ شوند.

برعکس، درختان مثمر، باعث افزایش حاصل خیزی خاک و حفظ آن و نیز جذب آب زیر زمینی می‏شوند. اکثر درختان میوه نیازِ آبی کمتری دارند.
گفتنی است که اجزای گیاهان بی ثمر چون سمی هستند ناخواسته وارد علوفه دام می‏شود و باعث عدم مصرف آن و یاتلف شدن دام می‏شود.
همان طور که گفته شد چمن نیز درجذب آب زیر زمینی و شسته شدن خاک نقش زیادی دارد. هر مترخاک چمن هر چند سال نیاز به تعویض دارد.

می‏توان گفت یک متر چمن کاری در چند سال چند متر زمین حاصل خیز را نابود می‏کند.از این رو دامداران و روستاییان در چراندن دام‏هایشان با مشکلات زیادی مواجه هستند.

منابع طبیعی و جهاد کشاورزی مانع چراندن دام‌ها به خاطر کمبود مرتع می‏شود.

و از طرفی هم روستائیان و دامداران مجبور می‏شوند روستا را رها کنند و به شهرها کوچ کنند. از آن‌جا که بخشی از علوفه مورد نیاز دام‌ها از خارج وارد می‏شود و بخشی از گوشت مورد نیازمردم نیز وارداتی است کسی تمایل به دامداری ندارد.

با کاشت گونه‌های مثمر درختی و کاشت گونه‌های دارویی و علوفه ای و انبوه جنگل‌ها در اطراف آن‏ها می توان مراتع را آباد کرد.

۳-۱۳-۲- کم شدن عسل طبیعی

با کم شدن باغ‌های میوه و کاشت درختان و گیاهان بی ثمر، گل و شکوفه ای وجود نخواهد داشت، لذا از زنبور عسل و عسل طبیعی محروم می‏شویم و به ناچار از عسلِ حاصلِ از شکرهای آلوده قنادی‌ها و کارخانه‌ها بهره خواهیم برد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ شصت = شصت پنج

دکمه بازگشت به بالا