زیان محیط زیستی غیر مثمر

نقش درختان غیر مثمر در از بین بردن حاصل‏خیزی خاک

نقش درختان غیر مثمر در از بین بردن حاصل‏خیزی خاک ، اکثر درختان و گیاهان بی ثمر، حاصل‏خیزی خاک را که قرن‏ها برای ایجاد یک سانت آن زمان لازم است از بین می‏ برند. این حقیقت با مشاهده خاک پارک چیتگر تهران کاملا مشهود است. هم‏چنین چمن کلاً خاک حاصل‏خیز را از بین می‏برد و حتی برای کاشت مجدد چمن هر بار نیاز به تعویض کامل خاک است برخلاف محصولات کشاورزی که با تناوب زراعی و یا آیش می‏توان محصول کاشت. اوکالیپتوس زمین را از حاصل‏خیزی می‏اندازند خاک را فقیر و اسیدی می‏کنند ونیتروژن خاک را می‏گیرند.
درختان و گیاهان بی ثمر باعث فراری شدن پرندگان و حیوانات می‏شوند در نتیجه زمین کود خود را از دست می‏دهد و گیاهان خودرو کم می‏شوند.

۴-۱۹-۱- خاصیت دگرآسیبی (آللوپاتی) با ریختن مواد و نیز حالت ریشه

خاصیت دگر آسیبی درختان و گیاهان بی ثمر مانع رشد گیاهان و بوته‌ها و درختان خودرو می‏شود.

گیاه و درخت بی ثمر یا به شكل فعال تركیباتی را در محیط رها سازی می‏كند كه خاصیت آللوپاتی دارند و یا با تركیبات رها شده توسط گیاه در نتیجه فعالیت میكروارگانیزم‌ها تبدیل به شكل فعال آللو كمك می‏شوند.

برخلاف گیاهان و درختان مثمر، که این خاصیت منفی را یا ندارند و یا به صورت کمتری دارند. درخت خرما از نمونه درختانی است که نه تنها خاصیت دگر آسیبی ندارد بلکه باعث رشد و تقویت گیاهان مجاور خویش است، لذا همواره بشر بیابان‌های خشک و عاری از گیاه را تصور کرده که نخل‌های سرفرازی که پیرامون آن‌ها را درختان و علف‌های سر سبز فراگرفته ‏اند.

اطراف نخل را می‏توان مرکبات یا سایر درختان میوه کاشت که به آن میانه کاری می‏گویند و در اطراف اکثر قریب به اتفاق درختان میوه جز درختان محدودی مثل گردو انواع گیاهان دیگر و علف‏ها به خوبی رشد می‏ کنند بر عکس درختان بی ثمری مثل کاج که هیچ گیاهی اطرافشان نمی‏روید.
حتی برخی گیاهان مانند شنبلیله و یونجه و نخود و باقلا نه تنها خاصیت حاصل‏خیزی خاک را کم نمی‏کنند که خود کود سبز نام گرفته ‏اند و با زیست مسالمت آمیز با باکتری‌های مخصوصی نیتروژن هوا را جذب می‏کنند و باعث ازدیاد حاصل‏خیزی خاک می‏شوند.

 

زیر درختان کاج هیچ گیاهی رشد نمی‏کند


عکس از شبکه جهانی، تصوری که بشر در طول تاریخ در نقاشی‌های خود از نخل دارد یک جزیره گرمسیری خشک که حتی یک خار هم ندارد و نخلی سرفراز که اطرافش را گل و بلبل فرا گرفته این نکته بهترین دلیل بر حاصل‏خیز کردن خاک به وسیله درختان میوه مخصوصا نخل است.

عکس از شبکه جهانی، میانه کاری مرکبات بین درختان نخل خرما در تصویر درختان خرما دیده می‏شود که اطرافشان را مرکبات فرا گرفته همچنین علف‏های بلد اطراف درختان مرکبات بخوبی دیده می‏شود.

عکس از شبکه جهانی، در صحراهای سوزان جایی که حتی یک خار کوچک هم قدرت رویش ندارد نخل خرما همراه با علفهای بلند اطرافش با شگفتی پا برجا هستند

عکس از شبکه جهانی، نمایی وحشتناک از ریزگرد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− دو = دو

دکمه بازگشت به بالا