زیان اقتصادی درختان غیرمثمر

تاثیر کاشت درختان غیرمثمر در بحران آب در جهان

تاثیر کاشت درختان غیرمثمر در بحران آب در جهان ،در حال حاضر حدود دو ميليارد نفر از مردم جهان با مشکل كم‌آبي و بي آبي روبه‌رو هستند. اگر تغييري مثبت به‌وجود نيايد، در سال ۲۰۲۵ حدود دوسوم از مردم جهان با مشکل شديد آب روبه‌رو مي‌‏شوند.

طبق آخرين برآورد‌هاي سازمان ملل متحد، جمعيت جهان تا سال ۲۰۵۰ دو ميليارد و سیصد ميليون نفر افزايش يافته و از مرز نه ميليارد نفر خواهد گذشت. اين افزايش جمعيت بيشتر مربوط به کشورهاي در حال رشد خواهد بود.

۳-۹-۱-آمار و ارقام یدر مورد کمبود آب در جهان

هم اکنون حدود هفتصد میلیون نفر در ۴۳ کشور جهان با بحران بی آبی ویا کمبود شدید آب مواجه هستند و تخمین زده می‏شود که تا سال ۲۰۲۵ میلادی، تقریبا یک میلیارد و هشتصد میلیون نفر در مناطقی درگیر با بحران آبی زندگی کنند.

با فرض آن که روند تغییرات آب و هوایی در جهان، مشابه وضعیت فعلی ادامه یابد، تخمین زده می‏شود که در سال ۲۰۳۰، نزدیک به چهار میلیارد نفر از مردم جهان در معرض خطر کمبود شدید آب خواهند بود.

۳-۹-۲- جنگ جهانی آب

پیش بینی می‏شود جنگ جهانی آینده جنگ آب باشد. چرايي جنگ و چالش بر سر آب در آينده:

اختلاف بر سر رودخانه‌ها از عوامل تشديد تضادهاي بين‌المللي است،

بيش از ۲۵۰ رودخانه‌ مرزي و مشترک بين ۱۴۵ کشور جهان ‌وجود دارد. با افزايش جمعيتِ اين کشورها و نياز بيشتر به آب طبيعتا درگيري‌ها و برخوردهاي بين کشورهاي هم جوار و ذي‏‌نفع بر سر آب‌هاي مشترک هم شدت بيشتري خواهد يافت.

براي مثال، رودخانۀ فرات در سه کشور ترکيه، سوريه و عراق نمونه‌‌ بارزي است از اينکه کشور بالادست (ترکیه) مي‏‌تواند با احداث سدهاي مخزني و کنترل آب‌ها کشور پايين‌‌دست را از سهميه‌ پيشين خود محروم کند.

نمونه‌ ديگر در خاورميانه، رودخانه‌ هيرمند بين ايران و افغانستان است که سال‏هاست از موارد اختلاف بين اين دو کشور محسوب مي‏‌شود.


عکس از شبکه جهانی، پوسترهای جنگ آب

۳-۹-۳- نیاز آبی درختان غیر مثمر و چمن بسیار بیشتر از گونه های مثمر است
۳-۹-۳-۱- نیاز آبی بیشتر درختان غیرمثمر

برخلاف تصور، درختان بیثمر بسیار بیشتر حتی تا چند برابر درختان میوه نیاز آبی دارند.

عکس از مؤلف، پدران ما در باغ‏های ایرانی درختان بی ثمربومی را معمولا کنار نهرهای آب می‏ کاشتند

به جرأت ادعا می کنیم هیچ درخت میوه‏ای به اندازه درختان بیثمر نیاز آبی ندارد زیرا درختان میوه برخی مانند نخل و زیتون و مرکبات نیاز آبی بسیار کمی دارند اما در عین حال رطوبت زیاد را هم می توانند تحمل کنند.

به عنوان مثال وجود زیتون در شمال پر باران نشان دهنده نیاز آبی زیاد زیتون نیست بلکه زیتون در قم خشک هم خوب عمل می ‏آید.
درختانی مانند پسته نه تنها نیاز آبی ندارند بلکه آب زیاد باعث پوسیدگی ریشه آن‏ها می‏ شود.
درختانی مانند گیلاس و آلبالو و سیب هم نیاز آبی متوسطی دارند اما درختان میوه‏ای وجود ندارد مانند چنار نیاز مداوم به آب داشته باشند . برخی درختان غیرمثمر مانند اوکالیپتوس هستند که به ظاهر نیاز آبی ندارند اما همانند موتور پمپ آب‏های زیر زمینی را خارج می‏کنند و باعث کم آبی شدید منطقه می‏شوند.

۳-۹-۳-۱- چمن

نیاز روزانه چمن به آبیاری بر کسی پوشیده نیست همانند درختان میوه به جرأت ادعا می‏ کنیم هیچ گیاه مزروعی به اندازه چمن همه روزه نیاز به آبیاری ندارد شاید معدود گیاهانی مانند برنج نیاز آبی زیادی داشته باشند که بازهم برنج در ماه های خاصی نیاز به آب دارد اما چمن در تمام فصول نیاز به آبیاری مداوم همه روزه دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + یک =

دکمه بازگشت به بالا