زیان محیط زیستی غیر مثمر

درختان غیر مثمر، شور کننده آب شیرین

درختان غیر مثمر، شور کننده آب شیرین هستند.

درختان غیر مثمر باعث جاری شدن سیلاب‏ها و تشکیل نشدن آب زیرزمینی می‏ شوند. این درختان با سفت کردن خاک و کم کردن پوشش گیاهی باعث می‏ شوند آب‏های سطحی به زمین فرو نرود و در نتیجه باعث سیلاب‏های ویرانگر ایجاد می‏شود.

با کم شدن گیاهان و بوته‌های اطراف، خاک حاصل‏خیز شسته می‏ شود و گیاهان خودرو رشد نمی ‏کنند و نیز چون گیاهان کم می ‏شوند آب‌های سطحی داخل زمین فرو نمی‏ روند و به صورت سیلاب هدر می‏روند.

مؤسسه پروژه جهانی محیط زیست اعلام کرده درخت اوکالیپتوس مانند موتور مکنده، آب‌های زیرزمینی را جذب و کاهش داده و آب شیرین را به آب شور تبدیل می‏کند و به عنوان نمونه یک مناطقی از شیلی را مثال می‏زند که به دلیل کاشت درختان اوکالیپتوس، مردم با بحران بی آبی و یا با آب شور مواجه شدند که با کامیون آب شربشان تأمین می‏شود.

رابرت جکسون، استاد زیست شناسی در دانشگاه دوک در دورهام، کارولینای شمالی، ایالات متحده آمریکا که سال‌های بسیاری را صرف تحقیق در تأثیر این درختان بر روی آب کرده است.

وی و همکارانش تحقیقی روی کاهش آب‌های زیر زمینی و تبدیل مراتع به درخت‏کاری در آمریکای جنوبی (آرژانتین) و شوری شدید خاک و آب‌های زیرزمینی انجام داده و اعلام نمودند که این درختان، مواد مغذّی خاک را تحت تاثیر قرار داده و باعث تخلیه کلسیم، منیزیم، پتاسیم و غنی سازی سدیم، می‏ شوند که منجر به تولید نمک و شورتر شدن خاک می‏شوند.

برخی از کارشناسان می‏گویند: «کاشت این درخت در حاشیه شهر بسیار مفید است، زیرا باتلاق‌ها و فاضلاب‌های شهری را جذب می‏کند!»اما باید گفت که اگرکاشت این درخت برای جذب پسماند‌ هاست پس چرا ما این درختان را در فضاهای سبز شهرها در بیابان‌ها و محوطه اداره‏ها و اماکن دولتی می‏بینیم!.

یکی از درختان تک کشتی که مردم دنیا به مبارزه با کاشت آن برخاسته ‏اند و خواستار توقف کاشت این درخت شده‏ اند، درخت اوکالیپتوس است.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ هفتاد یک = هشتاد

دکمه بازگشت به بالا