زیان محیط زیستی غیر مثمر

صدمه درختان غیرمثمر به حیات وحش

کم شدن زنبور عسل

صدمه درختان غیرمثمر به حیات وحش ، درهيچ مقطع زمانی از تاريخ تهران، شمار پرندگان موجود در اين شهر تا به اين حد كم نبوده است و پرندگان موجود نيز عمدتاً گونه‌هاي جان سختي مانند كلاغ، ياكريم و گنجشك هستند. از گونه‌هاي كم نظير دامنه‌هاي البرز مانند عقاب طلايي سال‏هاست كه مطلقاً حتي يك نمونه در حوالي شهر تهران ديده نشده است.

در مقابل با گسترش درختان و گیاهان مثمر در جنگل‌های در دست کاشت و پارک جنگلی‌ها حیات وحشی مانند: کبک و تیهو و آهو، خرگوش زیاد می‏شود و به تبع زیاد شدن آن‌ها شیر و ببر و پلنگ هم زیاد خواهد شد.

همچنین انواع پرندگان و انواع حشرات مفید مثل زنبور عسل، پروانه، کرم ابریشم در محیط زیست افزایش می‏ یابد. آیا فکر نمی ‏کنیم چرا شیر ایرانی دیگروجود ندارد.

آیا اگر در این یکی دو قرن اخیر به‌جای کاشت کاج‌ها و چنارها در شمال کشور، انار و گردو می ‏کاشتیم نسل شیر ایرانی منقرض نمی‏شد؟ اکثر درختان و گیاهان ‌باثمر چون دارای میوه خوراکی هستند با جلب جاندارانی مانند انسان و حیوان و خورده شدن میوه‌هایشان، دانه و هسته‌هایشان تکثیر می‏شوند.

۴-۲۰-۱- کم شدن زنبور عسل

درختان و گیاهان غیر مثمر، ضررها و صدماتی غیر قابل جبران به محیط زیست وارد می‏کنند. باعث کم شدن و یا نابود شدن زنبور عسل و سایر گرده افشان‌ها می‏شوند.

کم شدن زنبور عسل سبب می‏شود که گرده افشانی درختان و گیاهان گل دار انجام نشود و نسل بسیاری از این درختان و گیاهان منقرض شود و باعث بیابان زایی و در نتیجه ازدیاد گرد و غبار و ریزگرد شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشتاد نه − = هشتاد دو

دکمه بازگشت به بالا