زیان غیرمثمر برای انسان و دام

محرومیت از حس زیبایی فصل‌ها

محرومیت از حس زیبایی فصل‌ها ،یک درخت میوه و یا یک گیاه ‌باثمر، در طول یک سال چندین شکل و رنگ پیدا می‏کند، اما درختان و گیاهان بی ثمر در تمام طول سال تقریبا به یک شکل باقی می‏ مانند.

می‏ دانیم هر چه در گونه ای تنوع بیشتر باشد زیبایی بیشتری دارد و همچنین مقابل شرایط مختلف کاشت و داشت مقاومت بیشتری خواهد داشت.
حسّ تغییر فصل‌ها یکی از زیبایی‌های خلقت است که در قرآن در ضمن آیات زیادی امر به مشاهده درختان میوه و چگونگی رسیدن میوه‌ها شده است:

{وَهُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاء مَاء فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَيْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُّخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُّتَرَاكِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِن طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِيَةٌ وَجَنَّاتٍ مِّنْ أَعْنَابٍ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ انظُرُواْ إِلِى ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَيَنْعِهِ إِنَّ فِي ذَلِكُمْ لآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ}؛

و اوست كسى كه از آسمان، آبى فرود آورد پس به وسيله آن از هر گونه گياه برآورديم، و از آن [گياه‏] جوانه سبزى خارج ساختيم كه از آن، دانه‏هاى متراكمى برمى‏آوريم.و از شكوفه درخت خرما خوشه‏هايى است نزديك به هم. و [نيز] باغ‌هايى از انگور و زيتون و انارهمانند و غير همانند- خارج نموديم. به ميوه آن چون ثمر دَهَد و به طرز رسيدنش بنگريد. قطعاً در اين‌ها براى مردمى كه ايمان مى‏‏آورند نشانه‏ هایی است.

درختان وگیاهان غیر مثمر در روایات

بهار بدون شکوفه

همه ما بهار را با شکوفه درختان و تابستان را با سبزی درختان و رسیدن میوه‌ها و پاییز را با برگ‌های رنگارنگ و زمستان را با میوه‌های زمستانی و جوانه‌های برجسته شکوفه سال آینده می‏ شناسیم؛

اما متأسفانه در شهرها فقط بهار را با تصاویر شکوفه‌ها در تقویم‌ها نشان می‏دهند و در بهار شکوفه ای نیست و در تابستان میوه‌ای بر شاخه ای آویزان دیده نمی‏ شود و چون درختان بی ثمر خزانشان تدریجی و از اواخر بهار شروع می‏شوند.

لذا در پاییز برگ شان رنگارنگ نمی‏شود و در زمستان نیز میوه‌های زمستانه مانند مرکبات و خرمالو و جوانه شکوفه سال آینده را ندارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + شش =

دکمه بازگشت به بالا