زیان محیط زیستی غیر مثمر

ریز گرد چیست؟

ریز گرد چیست؟

ريزگرد پدیده‌ای است که از ترکیب ذرات ریز گرد و غبار با آلاينده‌‌هاي شهري به وجود می‏‌آید و این ترکیب براي بيماران تنفسي بسيار مضر است.

این پدیده در چند سال اخیردر تمام مناطق کشور ما حتی در روستا‌ها، که قبلا هوایی سالم وپاک داشتند، دیده می‏شود. این آلودگی‌ها علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی و قلبی، سرطان را هم تشدید می‏‌کنند، به طوری که طبق آمارهای جهانی، بر اثر این آلودگی‌ها سالانه دو میلیون مرگ زودرس در دنیا اتفاق می‏‌افتد که ۵۰ درصد آن مربوط به کودکان زیر پنج سال است.

در گذشته، چنین ریزگردها و توفان‌های شنی وجود نداشت.

شهرهای مرزی کشور چند سالی است تابستان و بهار ندارند و مردم این مناطق، هوایِ آلوده و پر از میکروب دارند.

این ذرات گرد و غبار که بیشتر آن از عراق وارد سرزمین ما می ‏شود، حتی می‏توانند حاوی مواد شیمیایی دوران جنگ و مواد آلاینده‌ها باشد و می ‏تواند باعث به‌وجود آمدن مشکلات بهداشتی و سرطان٬ نازایی در بانوان و مشکلات تنفسی حاد شود.تا چند سال قبل فقط در چند کلان شهر آن هم فقط در وسط شهرها آلودگی هوا داشتیم و در تمام نقاط کشور حتی در حومه‌های همان کلان شهرها، هوای پاک و آسمان آبی و پر ستاره به چشم می‏خورد؛

اما اکنون با دخالت بشر در طبیعت، از ۳۱ استان کشورمان ۲۵ استان درگیر ریزگرد‌ها هستند و در بسیاری از ماه‌های سال حتی در بیابان‌ها و روستاها هم ریزگرد‌ها فضا را آلوده می‏کنند و دیگر دیدن آسمان صاف و آبی و داشتن شب‌های پرستاره حتی برای روستاییان ما امری غیر ممکن شده است و از فاصله چند متری هم دید مختل می‏شود.

منشأ ریزگردها

کارشناسان می‏گویند: منشأ ریزگردها، گرد غبار و ذرات ریزی است که از کشور‌های همسایه؛عراق، عربستان، سوريه و حتي شمال آفريقا وارد می‏شود.

روي اين نظريه تبليغ گسترده‌اي شده است. براساس اين نظريه، منشأ ريزگردها مناطق تالابي مجاور مرز ايران و عراق به‌ويژه تالاب هورالعظيم اعلام شده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − شش =

دکمه بازگشت به بالا