زیان محیط زیستی غیر مثمر

آلودگی هوا و ایجاد بحران خطرناک ریز گردها

آلودگی هوا و ایجاد بحران خطرناک ریز گردها ، قرآن کریم علت به وجود آمدن فساد در زمین را خود انسان‌ها می‏داند و می‏ فرماید: {ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذيقَهُمْ بَعْضَ الَّذي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ}؛
فساد، در خشكى و دريا به‏ خاطر كارهايى كه مردم انجام داده‏ اند آشكار شده است خدا مى‏‏خواهد نتيجه بعضى از اعمالشان را به آنان بچشاند، شايد به‏ سوى حق بازگردند.
به خاطر کارهای مردم در خشکی و دریاها فساد پدیدار شده است.زندگی خوب، هواي پاك و تميز، آب گوارا، زمين حاصل خيز و قابل كشت و زرع حق مردم است.

حضرت امام صادق(ع)فرمود:
«لَا تَطِيبُ السُّكْنَى إِلَّا بِثَلَاثٍ الْهَوَاءِ الطَّيِّبِ وَ الْمَاءِ الْغَزِيرِ الْعَذْبِ وَ الْأَرْضِ الْخَوَّارَةِ؛
زندگي بدون داشتن سه عامل اصلي حيات، گوارا نيست؛ هواي پاك و تميز، آب فراوان، زمين حاصل‌خيز و قابل كشت و زرع.»
بنابراين، از منظر ديني، اصل هوا، آب و زمين حاصل‏خيز، امانت‌های الهي براي حيات انسان و موجودات زنده است.

وظيفة همگان، حفظ و نگهداري اين سرمايه‌هاي حياتي است؛ بايد از آلوده كردن آن‏ها بپرهيزيم و در تصفية آب سالم و هواي پاك به هر شكلي كه ممكن است بكوشيم.

هم‏چنين لازم است با شناسايي عواملي كه حاصل‌خيزي زمين را هدف قرار مي‌‏دهند و نيز با آموزش لازم جهت استفادة صحيح از زمين‌هاي حاصل خيز و سفره‌‌هاي زيرزميني آب، از اين نعمت‌هاي الهي استفادة بهينه انجام دهیم و براي احيا، تسطيح، كويرزدايي وزمين گام برداريم.
انسان حق ندارد آب و هوا و خاک را آلوده کند و به محیط زیست صدمه بزند. اما در قرون اخیر ظلم بشر به حدی رسیده است که نه تنها آب و خاک و هوا در امان نبوده بلکه چه بسیار جاندارانی که بر اثر آلودگی آب و خاک و هوا جان می‏دهند.ریخته شدن نفت در دریاها و آنچه مرتبط با آن است خود از بزرگ‏ترین عوامل آلوده کننده آب‏ هاست.

۴ -۱- آلودگی هوا و ایجاد بحران خطرناک ریز گردها

در طول تاریخ، هیچ گاه هوای آلوده، بشریت و موجودات زنده را زجر نداده است و همواره هوای پاک و بدون دود و آلودگی وارد ریه انسان و جانداران می ‏شد. اما دست بشر در سال‌های اخیر باعث شده که حتی در کوه‌ها و جنگل‌ها و روستاها هم هوا به شدت آلوده شود و جهنمی دنیایی به وجود آورد.

قرآن هوای جهنمّ را آلوده توصیف می‏کند و می‏فرماید: اصحاب شمال در سایه ای از دود در جهنم‏ اند:
{وَ أَصحَابُ الشِّمَالِ مَا أَصحَابُ الشِّمَالِ } ؛ و ياران چپ كدامند ياران چپ؟ { فىِ سَمُومٍ وَ حَمِيمٍ }؛ در [ميان‏] باد گرم و آب داغ{وَ ظِلٍ‏ مِّن يحَمُوم }؛ و سايه‏اى از دود تار{لَّا بَارِدٍ وَ لَا كَرِيمٍ }؛ نه خنك و نه خوش.

می‏گویند درختان و گیاهان بی ثمر برای رفع آلودگی شهرها کاشته می‏شوند، در حالی که بسیاری از درختان و گیاهان بی ثمر نه تنها در رفع آلودگی هوای شهرها تاثیر چندانی ندارند، بلکه خود، عامل آلوده کردن هوا هستند.

بر پایه سیاست‌های غلط در داخل ایران و عراق، باغ‌ها، مراتع و جنگل‌های طبیعی به تدریج از بین می‏روند و در شهرها و حاشیه شهرها به وفور چمن، کاج، اوکالیپتوس، کنوکارپوس، چنار، نارون و اقاقیا کاشته می‏ شود.

در عراق هم مانند ایران در استان‌های جنوبی و شرقی درختان کاج و چنار و اوکالیپتوس و کنوکارپوس به وفور کشت می‏ شوند. طبق تحقیقات گسترده ای که انجام داده ‏ایم علت ریزگرد‌ها از بین رفتن گونه‌های ‌باثمر و کاشت گونه‌های بی ثمر است و اکنون تنها راه علاج آن، کاشت نخل و سایر درختان میوه و گیاهان ‌باثمر است.
وارداتی بودن درختان و گیاهان باعث می‏ شود گونه‌های درختی و منحصر به فرد کشورمان فراموش و حتی منقرض شدن. چه بسیار درختان میوه منحصر به فردی در باغ‏های شهرها وجود داشتند که اینک یا به طور کامل منقرض شده‏اند یا بسیار اندکند در صورت کاشت درختان و گیاهان ‌باثمر در فضاهای شهری می‏توان از نابودی این درختان جلوگیری کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ پنجاه هشت = شصت سه

دکمه بازگشت به بالا