کنوکارپوس آمریکایی

وزیر بهداشت علت تنگی نفس درخت کنوکارپوس

وزیر بهداشت علت تنگی نفس درخت کنوکارپوس

وزیر بهداشت کنوکارپوس

 

هاشمی مشکل فاضلاب را در خوزستان مسأله مهمی دانست و اظهار کرد: حتی متأسفانه در شهری مثل خرمشهر که دو بار ساخته شده و پس از جنگ هم از نو ساخته شده است، این مشکل وجود دارد. مردم در کل خوزستان هم در بحث آب و هم در بحث فاضلاب مشکل دارند که این مسائل در کار ما دخالت دارد. ریزگردها هم که مصیبتی برای زندگی روزمره مردم شده، یک بار بیماری ایجاد کرده که این بار، به حوزه بهداشت و درمان بر می‌گردد.

وی با اشاره به بروز بیماری‌های تنفسی بعد از اولین بارش‌های پاییزی در سال‌های اخیر در خوزستان تصریح کرد: در خوزستان پس از بارش‌ها، شیوع وسیع بیماری‌های تنفسی و آسم را داشتیم که خوشبختانه توجه به علم و تجربه بین‌المللی به ما کمک کرد و با هرس گیاهان کنوکارپوس، شیوع بالای ۱۰۰ هزار نفری کاهش یافت و به چند هزار نفر در سال جاری رسید. امیدواریم که سال آینده نیز این رقم کمتر از امسال شود.

 

http://www.khouznews.ir/fa/news/143243/%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%DA%A9%D9%86%D9%88%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%BE%D9%88%D8%B3-%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AA%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D9%81%D8%B3-%D8%AE%D9%88%D8%B2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%88%D8%AF

وزیر بهداشت: کنوکارپوس یکی از عوامل تنگی نفس خوزستانی‌ها بود

اینکه در رابطه با این پدیده حدس و گمان‌ها منحصر به یک عامل نشود، بسیار خوب است. ممکن است عوامل دیگری نیز در بروز این مشکلات موثر باشند، آنها را نادیده نگیریم؛ اما یکی از این عوامل این پوشش گیاهی بود

وزیر بهداشت در رابطه با رد شدن عامل گرده‌افشانی گیاه کنوکارپوس در بروز مشکلات تنفسی در پی باران‌های خوزستان گفت: اینکه در رابطه با این پدیده حدس و گمان‌ها منحصر به یک عامل نشود، بسیار خوب است. ممکن است عوامل دیگری نیز در بروز این مشکلات موثر باشند، آنها را نادیده نگیریم؛ اما یکی از این عوامل این پوشش گیاهی بود.

دکتر سیدحسن هاشمی با اشاره به انتقادات نسبت به علمی نبودن نقش داشتن گرده‌افشانی گیاه کنوکارپوس در بروز مشکلات تنفسی پس از اولین بارش‌های پاییزی در خوزستان با توجه به تاخیر بیش از ۷۰ روزه بارش‌های امسال در استان و همزمان نبودن بارش‌ها با گرده‌افشانی این گیاه اظهار کرد: صرفا تنها موضوع کاهش اولین بارش‌های پاییز امسال در خوزستان مطرح نیست. آنچه که مهم است یافتن علت و عامل بروز این مشکلات است و اینکه در مهار این عامل تا چه حد موفق بوده‌ایم؛ طبیعتا هنوز در این زمینه فاصله داریم.

وی افزود: واقعیت این است که در خصوص عامل بروز این مشکلات هر کس حدس و گمانی می‌زد اما در حال حاضر باور ما این است که پوشش گیاهی کنوکارپوس عامل بسیار مهمی در بروز این پدیده شبه‌آسم است، بنابراین علت بروز این مشکلات پیدا شد اما در مهار و مقابله با این عامل همراهی‌ها کامل نبود، برخی تردید داشتند و بعضی شهرها در هرس کردن این گیاهان همراهی نکردند و یا به علت همین تردید همراهی آنها کامل نبود.

وزیر بهداشت در رابطه با رد شدن عامل گرده افشانی گیاه کنوکارپوس در بروز مشکلات تنفسی در خوزستان تصریح کرد: خوب است که کارشناسان حدس و گمان‌های خود را ادامه دهند اما در کنار آن بلاخره با اسناد و استنادات علمی ثابت کنند که این عامل چیست. مردم انتظار ندارند سال‌ها بگذرد و هر علتی را که حدس می‌زنیم و بعد هم اثربخشی آن را در عمل می‌بینم زیر سوال ببریم.

هاشمی ادامه داد: اینکه در رابطه با این پدیده حدس و گمان‌ها منحصر به یک عامل نشود، بسیار خوب است. ممکن است عوامل دیگری نیز در بروز این مشکلات موثر باشند، آنها را نادیده نگیریم؛ اما در اینکه هرس این گیاهان امسال در خوزستان موثر بود، تردیدی نیست. درست است که در نسبت به تاثیر این علت نقد می‌کنند و می‌گویند امسال بارش‌ها همزمان با گرده‌افشانی این گیاهان نبود و از طرفی حجم این بارش‌ها هم کم  بود، این درست است و ممکن است عوامل متعددی وجود داشته باشد اما یکی از این عوامل این پوشش گیاهی بود.

وی با بیان اینکه از همراهی استاندار و فرمانداران خوزستان بابت اقداماتی که در رابطه با عامل پوشش گیاهی انجام دادند سپاس‌گزاریم، افزود: اگر بتوانیم این عامل را به جد کنترل کنیم، شاید سال آینده عوامل دیگری نیز در بروز این پدیده پیدا کنیم و همه این موارد دست به دست هم دهند تا بتوانیم حداقل این مشکل مردم خوزستان را به حداقل برسانیم.

وزیر بهداشت در رابطه با کاشت نهال‌های جدید کنوکارپوس در خوزستان گفت: این موضوع واقعا باید در شورای سلامت خوزستان به ریاست استاندار مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. از رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز می‌خواهم در شورای سلامت خوزستان واقعا این موضوع را مورد بحث قرار دهند. اگر این پوشش گیاهی در مناطقی از خوزستان نباید کاشته شود، باید حتما پوشش گیاهی دیگری که برای مردم مشکلی ایجاد نمی‌کند جایگزین آن شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نود شش − = هشتاد نه

دکمه بازگشت به بالا