4- کود طبیعی به جای شیمیایی (کبوترخانه، کود سبز، کود کرم

کود سبز (کاشت گیاهان تثبیت کنتده نیتروژن)

کود سبز (کاشت گیاهان تثبیت کنتده نیتروژن)

کود سبز شامل گیاهی است که آنرا قبل از کاشت محصول اصلی کشت کرده و بعد از مقداریرشد، سبزینه آنرا به زمین بر می‏گردانند بدون این‏که از این گیاه محصولی برداشت کنند.

مهم‌ترین فواید کود سبز

یکی از مهم‌ترین فواید کود سبز، بهبود خواص فیزیکی خاک می‏باشد. بالا رفتن هوموس باعث تشکیل خاک دانه‌ها می‏شود و لوله‌های مویین خاک بیشتر شده و تهویه و نفوذپذیری خاک را افزایش می‏دهند.
از گیاهان زراعی گوناگون اعم از علوفه ای و بقولات مانند انواع شبدر، عدس، باقلا، هم‌چنین گیاهان خودرویی مانند ختمی، گل بنفشه و حتی برخی اجزای گیاهی مانند ساقه و برگ سیب زمینی و شلغم می‏توان به عنوان كود سبز استفاده كرد.

کاشت بعضي از گياهان، به خصوص گياهان خانواده حبوبات و بعضي از خانواده ميموزا، قادر به تثبيت نيتروژن هوا با ريشه‌هايشان هستند تا از آن به عنوان ماده غذايي استفاده نمايند.

حبوبات اين عمل را از طريق زندگي كردن به همراه باكتري‌ها (همزيستي ) انجام مي دهند كه اصطلاحاً ريزوبيوم ناميده مي شوند.اين باكتري‌ها نيتروژن را از هوا مي گيرند، آنرا تبديل مي كنند و براي گياه ميزبان آماده مي نمايند.

به منظور حاصل‏خیز کردن خاک گیاهانی مانند شنبلیله باقلا و یونجه و… را در زمین بوستان‏ها کاشته شود.

برگ‌هاي مغذّي و قابل هضم بعضي از گياهان تثبيت كننده نيتروژن آن‏ها را براي غذاي حيوانات بسيار عالي مي سازند.

ريشه‌هاي عميق آن‏ها در خاک می‏توانند از رطوبت کم خاک استفاده کرده و حتي در طول فصول خشك نیزمواد غذايي تازه تهيه نمايند.

به کار گیری کود سبز در شرایط دیم ایران به نواحی پرباران ساحل خزر محدود می شود. در این نواحی می توان از گیاهانی مانند جو و چاودار بعنوان کود سبز برای محصولات وجینی بهاره مانند پنبه‏ ذرت و آفتابگردان استفاده نمود.

در این شرایط کود سبز را می بایستی حدود یک ماه قبل از کاشت در خاک شخم زد تا پوسیدگی مناسبی اتفاق افتاده و رطوبت کافی برای رشد محصول اصلی در خاک ذخیره شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست هشت − = بیست یک

دکمه بازگشت به بالا