4- کود طبیعی به جای شیمیایی (کبوترخانه، کود سبز، کود کرم

پرندگان بهترین جایگزین کود و سم

نگهداری کبوتر و کبوتر خانه بهترین کارخانه کودسازی جهان

 پرندگان بهترین جایگزین کود و سم

در طبیعت، جایگزین‌های بسیار مناسبی برای کود و سمّ شیمایی وجود دارد که نمونۀ آن پرندگان هستند.

در این جا به پرندگانی اشاره می‏کنیم که می‏توانند به‌جای کود و سم در کشاورزی مورد استفاده قرار گیرند مخصوصاً در طرح پیشنهادیِ کاشت درختان و گیاهان ‌باثمر به‌جای گونه‌های بی ثمر، پیشنهاد ما استفاده از پرندگان و سایر عوامل طبیعی به‌جای کود و سم است.
در این طرح به‌جای کود، استفاده از کبوتر و نیز استفاده از گیاهان تثبیت کننده نیتروژن مانند شنبلیله و باقلا و یونجه را بررسی می‌کنیم و به‌جای سموم، چند پرندۀ زیبا و آوازه خوان را که در روایات از آن‏ها تعریف شده را به اختصار معرّفی و نقش مهمّ آن‏ها را در کنترل آفات بررسی می‌کنیم.

۹-۲-۱- نگهداری کبوتر و کبوتر خانه بهترین کارخانه کودسازی جهان

کبوتر علاوه بر کود منافع فراوانی دارد مانند تخم مقوی و با ارزش و دارویی بهترین گوشت کم چربی و مقوی و سرشار از پروتئین و انس کبوتر با انسان، اما نگهداری کبوتر در ارتباط با کود با ارزشش در تاریخ و در جهان شناخته شده است.

کبوتر پرنده‏ای مأنوس با انسان است که بهترین گوشت کم چربی را دارد تخم آن دارویی و مقوی است و بهترین کود را دارد و محصولاتی که در آن کود کبوتر استفاده شده بسیار خوش طعم و مزه می‏شوند.

لذا برای برطرف کردن افسردگی مردم و تهیه گوشت و تخم مقوی و نیز برای تهیه کود می‏توان با کمترین امکانات در فضاهای سبز و حتی در منازل کبوتر نگه داری کرد.
پیامبر| و بعضی از امامان ما هم کبوترانی زیبا داشته‏اند؛

به عنوان نمونه از امام جعفر صادق× نقل شده: که پیامبر| یک جفت کبوتر سرخ رنگ داشته و در خانه از آن‌ها نگهداری می‏کرد. شخصی از امام صادق × راجع به کبوتر سؤال کرد.

حضرت فرمود: کبوتر را در خانه خود نگه دارید چرا که کبوتر دوست داشتنی است و با حضرت نوح هم در کشتی بود و مانوس‏ترین پرنده در خانه است.
کبوتر نسبت به بیشتر پرندگان در برابر گرسنگی به خوبی دوام می‏آورد و حتی اگر برایش غذا ریخته نشود خودش در باغچه‌ها، باغ‌ها و…غذایش را پیدا می‏کند.

این پرنده دارای رنگ و نقش‌های بسیار زیادی می‏باشد، در دنیا کمتر پرنده ای است که مانند کبوتر، تا این‏اندازه دارای تنوّع نژاد و رنگ و نقش باشد.

هر کشوری دارای چند نوع رنگ و نقش از کبوتر می‏باشد که با دیگر کشورها در بسیاری از موارد متفاوت است.
کبوتر، وحشی نیست؛ یعنی مثل بعضی دیگر از پرندگان به انسان‌ها حمله نمی‏کنند و همان طور که انسان‌ها آن‌ها را دوست دارند آن‌ها نیز انسان‌ها را دوست دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست پنج + = سی دو

دکمه بازگشت به بالا