زیان اقتصادی درختان غیرمثمر

صدمه کاشت درختان و گیاهان غیرمثمر به کشاورزان و کشاورزی

صدمه کاشت درختان و گیاهان غیرمثمر به کشاورزان و کشاورزی ، برخی در اظهار نظرهای سطحی اظهار می کنند که کاشت درختان میوه و گیاهان مزروعی در فضاهای سبز باعث ضرر به کشاورزی و کشاورزان می شود، دیگر مردم محصولات باغی زراعی را از کشاورز نمی خرند! در حالیکه این نظر کاملا نادرست است و اتفاقا کاشتن درختان و گیاهان غیرمثمر لطمه جبران ناپذیری به کشاورزی و کشاورزان زده است که به چند مورد آن اشاره می‏شود:

۳-۱۲-۱- تأثیر منفی در یادگیری کشاورزی و باغداری

از آن‌جا که دانشگاه‌ها درمراکز شهر قرار دارند کاشت درختان و گیاهان بی ثمر در فضاهای عمومی باعث شده است دانش آموختگان رشته‌های کشاورزی کمتر به طور عملی با گیاهان زراعی و باغ‏های میوه در تماس باشند.

دانشجویان رشته‌های کشاورزی اطلاع کمی از کشاورزی عملی دارند و بدیهی است که کاشت درختان و گیاهان باثمر در فضاهای عمومی می‏تواند آزمایشگاه و آموزشگاه عملی کشاورزی و باغبانی باشد. در این آزمایشگاه دانشجویان روند رشد درختان میوه و سبزیجات را به چشم می ‏ببینند و به طور عملی می‏ شناسند.

بنابراین سطح دانش فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی و باغبانی بالا خواهد رفت و هم‏چنین عموم مردم، با دیدن روند رشد درختان میوه و سبزی به کشاورزی و باغبانی و نگهداری زنبور عسل تشویق خواهند شد.

 

۳-۱۲-۲- بیکاری فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی

با این‏که کشاورزی مهم‏ترین کارهاست، اما عملا بین رشته های دانشگاهی کم اهمیت ترین رشته هاست. تا جایی که متأسفانه بیشترین آمار بیکاران مربوط به فارغ التحصیلان این رشته است.
محمدحسین نادری منش معاون آموزشی وزارت علوم در دانشگاه شهیدبهشتی می‏گوید: «فارغ التحصیلان کشاورزی بیش‏ترین آمار بیکاران آموزش عالی هستند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، بيكاري دانش‌آموختگان كشاورزي يكي از معضلات اجتماعي تبديل شده است. جامعه آماري اين تحقيقات تمامي فارغ‌التحصيلان كشاورزي دوره كارشناسي دانشگاه‌هاي دولتي سراسر كشور است كه طي سال‌هاي تحصيلي۸۴-۸۳ و ۸۳-۸۲ فارغ‌التحصيل شده‌اند. نتايج حاصل از این پژوهش‌ها بيانگر اين است كه فقط ۲۵/۹درصد از پاسخ‏گويان، شاغل و ۱/۷۴ درصد بيكار بودند.»

 

برابر این تحقیق بیش از ۷۰ درصد فارغ التحصیلان کشاورزی بیکارند و بیشتر شاغلین هم در رشته‌های غیر مرتبط شاغل شده‏اند و آن‌ها که به رشته‌های به ظاهر مرتبط رفته‏اند در پارک‌ها و فضاهای سبز مشغول هستند.

یعنی فارغ التحصیل زراعت و باغبانی که پرورش گندم و جو و سیب و گلابی خوانده است، کاج و چنار و چمن پرورش می‏دهد چون هر جا فضای سبزی است کاج و چمن است لذا عامل اصلی بیکاری دانشجویان رشته کشاورزی بیثمرکاری است.
در شهرها کشاورزی نیست. باغ‏ها نابود می‏شوند و همه زمین‌های شهرها به کاشت کاج و چنار و چمن اختصاص دارد و بی ثمر کاری به جنگل‌ها و روستاها هم سرایت کرده و به آب و مراتع صدمه وارد شده است.

و چون علوفه کم است و بخشی از شیر و گوشت و علوفه از خارج وارد می‏شود لذا فارغ التحصیلان رشته‌های دامداری هم بیکار می‏شوند. اما در صورت اجرای طرح کاشت درختان و گیاهان مثمر در فضاهای عمومیپارک‌ها و جنگل‌ها و محوطه‌ها و داخل آپارتمان‌ها فارغ التحصیلان کشاورزی از بیکاری نجات خواهند یافت و تخصص شان در خدمت کشور قرار خواهد گرفت.

۳-۱۲-۳- بیکاری کشاورزان

روند کنونی بی ثمر کاری، کشاورزان و کشاورز زاده‌های شهرها و نیز کشاورزها و کشاورززاده‌های مهاجر از روستاها را به جمع بیکاران کشور اضافه می‏کند و تخصص و تجربه مفیدشان در کارکشاورزی و باغداری به هدر می‏ رود و در خدمت جامعه قرار نمی‏گیرد.

اینان به سختی می‏توانند کار مناسب و آبرومندی غیر از کشاورزی پیدا کنند. متأسفانه برخی از آنان دچار انحرافات و بزه کاری می‏شوند.در صورت کاشت درختان و گیاهان ‌باثمر در فضاهای شهری و حاشیه شهرها و جاده‌ها این افراد به راحتی می‏توانند به کار کشاورزی و باغداری که در آن تجربه دارند بپردازند.

۳-۱۲-۴- جهت دهی کشاورزان به کاشت گونه‌های غیرمثمر

کاشت درختان و گیاهان بی ثمر، روی کشاورزان و باغداران روستایی تاثیر منفی می‏گذارد. گاهی داخل منازل روستاییان درختان بی ثمر و گیاهان زینتتی آپارتمانی پرورش داده می‏شود، در حالی که اگر در مکان‌های عمومی درختان و گیاهان ‌باثمر باشد نه تنها روستایی به کاشت بی ثمر رو نخواهد آورد بلکه شهرنشینان هم به کار کشاورزی تشویق خواهند شد.و حتی در پشت بام آپارتمان‌های شهر نیز شاهد کشاورزی خواهیم بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شصت دو − = پنجاه هفت

دکمه بازگشت به بالا