4- کود طبیعی به جای شیمیایی (کبوترخانه، کود سبز، کود کرم

کبوتر خانه‌ها در سایر کشورها

کبوتر خانه‌ها در سایر کشورها

هرچند ایران در معماری کبوترخانه‌ها منحصر به فرد است، اما در کشورهای دیگر هم نمونه‌های زیادی از کبوتر خانه‌ها به چشم می‏خورد.

عکس از شبکه جهانی، نمونه ای کبوترخانه دوحه قطراست که از معماری ایرانی الگو برداری شده است.

۹-۲-۱-۶- ۱- فراوانی برجهای کبوتر در مصر:

شاید بتوان بیشترین تعداد کبوتر خانه در یک مکان را در مصر یافت که بی شمار کبوتر خانه دارد.

عکس از شبکه جهانی، بنای جدید در یکی از میادین مصر، اهمیت کبوترخانه‌ها و اهمیت آن برای کشاورزی به وضوح نشان داده شده است

۹-۲-۱-۶- ۲- کبوتر در میدان ترافالگار لندن:

میدان‌های کبوتر در بسیاری از شهرهای دنیا دیده می‌‏شوند که بهانه خوبی برای گردشگران و شهروندان هستند تا مدتی را در آن بگذرانند. سارایوو، نیویورک، آمستردام، ‌بوستون، گلاسکو، بمبئی، سیدنی،میلان، ونیز، لندن و منچستر از جمله شهرهایی هستند که به داشتن میادین کبوتر شهرت دارند.

در پارک مرکزی نیویورک که به عنوان میراثی ملی اهمیت خاصی دارد، نزدیک به شش هزار پرنده آشیانه کرده‌‏اند که اغلب آن‌ها کبوتر و پرستو هستند.


عکس از شبکه جهانی، میدان «ترافالگار» یکی از میادین مرکزی و یکی از مراکز جذب گردشگر در شهر لندن است.

آنچه این میدان را برای بسیاری از مردم لندن و گردشگران زیباتر کرده، لانه کردن حدود پنج هزار کبوتر در گوشه‌ای از میدان است.

این کبوترها که به دانه خوردن از دست تماشاگران عادت کرده‌اند خاطرات زیادی را برای بازدیدکنندگان از این میدان رقم می‌‏زنند.

اگرچه آسیب زدن فضولات کبوترها به ساختمان‌های قدیمیاین منطقه همیشه بحث‌ برانگیز بوده است، اما هم چنان گردش‌گران به پرنده‌ها غذا می‏‌دهند.

سرانجام «کن لیومینگ استون»شهردار جنجالی لندن در سال ۲۰۰۳ غذا دادن به کبوترها را در این میدان که قدمت آن به سال ۱۸۴۵ میلادی بازمی‌‏گردد، ممنوع اعلام کرد. شهرداری لندن همچنین یک عقاب برای ترساندن و فراری دادن کبوترها کرایه کرد.

۹-۲-۱-۶- ۳- میدان کبوتر یا میدان سن‌مارکو ونیز

عکس از شبکه جهانی، میدان سن‌مارکو به پیزای ونیز به میدان کبوتر هم شهرت دارد.

۹-۲-۱-۶- ۴- کبوتر در شهرهای ترکیه

در بسیاری از شهرهای ترکیه به ویژه در استانبول آن قدر کبوتر دیده می‏‌شود که تقریبا هیچ میدانی یا خیابانی نیست که در آن کبوتر دیده نشود.تعداد کبوترها در استانبول به حدی است که عده زیادی در این شهر از راه فروش دانه امرار معاش می‌‏کنند.

عکس از شبکه جهانی، کبوتر خانه‌ها در روستای سوغانلی ترکیه که مردم برای کود کبوتران دل سنگ کوه را می‏شکافتند و برای کبوتران لانه درست می‏کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + = پنج

دکمه بازگشت به بالا