درختان غیر مثمر

نیاز آبی چمن

نیاز آبی چمن ، يكي از حساس ‏ترين مسئله درنگهداري چمن ، آبيار ی چمن است.

کارشناسان می‏ گویند: آبياري به موقع و منظم، براي تأمين شادابي چمن ضروري است.

درمناطقي مانند تهران كه داراي تابستان گرم و خشك است،چمن به آبياري مكرر و منظم نياز دارد،زيرا آب به سرعت تبخير شده و از دسترس ريشه چمن خارج خواهد شد.

آبياري سطحي موجب كاهش مقاومت چمن به خشكي و گرما شده و نمو علف‌هاي هرز را تحريك مي ‏كند. از طرفي هم آبياري بدون برنامه ، باعث اشباع شدن خاك از آب مي ‏شود كه خود باعث كاهش اكسيژن موجود در خاك و مختل شدن تهويه خاك و تنفس ريشه‌ها مي‏گردد؛ لذا آبياري چمن ، فعاليتي است كه منابع زيادي را صرف خود مي‏كند.

خاك‌هاي داراي بافت سنگين بايد به طور مرتب، سبك و براي مدت طولاني آبياري شوند تا آب بتواند به منطقه ريشه‌هاي چمن نفوذ نمايد. خاك‌هاي ماسه اي بيشتر از خاك‌هاي رسي نياز به آبياري دارند چون آب را بسيار سريع جذب مي‏ كنند و بسيار سريع هم آب را توسط زهكشي از دست می‏ دهند.

همچنين، چمن‌ها برسر آب و مواد غذايي با ريشه درختان رقابت مي‏ كنند، بنابراين بايد آبياري را عميق ‏تر و كود  دهي را بيشتر انجام داد. با تأكيدي كه امروزه بر مصرف آب، صرفه جويي و حفظ آن مي ‏شود، انتخاب گياهان مقاوم به خشكي لازم و ضروري است و در اين زمينه چمن گزينه مناسبي نمي‏ باشد. چمن در آمریکا ۴۰ برابر محصولات زراعی آب مصرف می‏کند.

هدر فلورس نویسنده کتاب «چمن غذا نیست» می‏ نویسد:
«در امریکا حدود سی میلیارد دلار برای بیست و سه میلیون هکتار چمن صرف می‏شود. این مقدار چمن حدود ۲۷۰ میلیارد گالن آب در یک هفته مصرف می‏کند که برای آبیاری هشتاد و یک میلیون هکتار سبزیجات ارگانیک، در تمام طول تابستان کافی است.»

وی در این کتاب می‏نویسد:«چمن نه تنها بسیار ناکارآمد و باعث هدر رفتن زمین، آب، و هزینه است بلکه به طور جدی عامل تخریب سریع محیط زیست است».

وی همچنین می‏نویسد: «مردم مناطق مختلف ایالات متحده آمریکا، کانادا، اروپا، مکزیک، آمریکای جنوبی در سفرم به این مناطق از کاشت سبزیجات به‌جای چمن استقبال زیادی کرده‏ اند. چرا در حیاط خود یا پارک یا محوطه مدارس به‌جای چمن، گل‌های خوراکی، میوه‌ها، سبزیجات، و یا دیگر گیاهان مفید نکاریم؟ که هم باعث کاهش آلودگی هوا، بهبود کیفیت تغذیه، افزایش امنیت غذایی، و زیباسازی محیط و بهبود سلامت جسمی و روانی شود و ارتباط خانواده با زمین افزایش یابد».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهل شش − = چهل یک

دکمه بازگشت به بالا