زیان غیرمثمر برای انسان و دام

زیان‏های درختان غیر مثمر و چمن برای انسان و دام

زیان‏های درختان غیر مثمر و چمن برای انسان و دام  ،درختان بی‏ثمری که هم اکنون در فضاهای سبز بوستانها و جنگل‏کاری‏ها کاشته می‏شوند مضرات فراوانی برای موجودات زنده دارند به اختصار چند ضرر وارده به انسان و و دام مطرح می‏شود:

۵-۱- شکنندگی و سقوط

درختان بی ثمر خصوصا اكاليپتوس درختانی شكننده هستند كه كاشت آن‌ها در معابر شهري مشكلات زيادي ايجاد مي‏كند. از جمله اين مشكلات قطع سيم‌هاي انتقال برق، از بين بردن سنگ فرش پياده روها توسط ريشه‌هاي سطحي و سدّ معبر در اثر افتادن شاخه‌ها و از همه مهم‏تر از بین بردن انسان‌ها در هنگام وزش بادهاي شديد است. افتادن شاخه‌های اکالیپنوس در استرالیا به صورت یک معضل در آمده و به همین دلیل گاهی به سبب افتادن شاخه‌ها و ایجاد مرگ به آن، لقب «بیوه ساز» می‏ دهند.

عکس از شبکه جهانی، سقوط درخت چنار در خیابان ولیعصر تقاطع مطهری تهران با عدم باد و طوفان و آفتابی بودن هوا

سقوط درخت روي دو خانواده در حال استراحت در اصفهان موجب از بين رفتن دو نفر شد.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني آتش‌نشاني اصفهان، حادثه سقوط درخت روي دو خانواده در حال استراحت واقع در خيابان مشتاق دوم داخل پارك حاشيه رودخانه ساعت ۱۵:۵۳ طي تماس شهروندان با ۱۲۵به اطلاع ستاد فرماندهي رسيد.

عکس از شبکه جهانی، سقوط اوکالیپتوس بزرگی در آمریکا باعث مرگ زن راننده شد

۵-۲- آتش سوزیِ تاجی

سوزنی برگ‌ها و اوکالیپتوس‌ها به دلیل داشتن رزین، خود به خود باعث آتش سوزی نوع تاجی در جنگل‌ها می‏شوند که خطرناک‏ترین نوع آتش سوزی است و سریع الانتقال ‏ترین نوع آتش سوزی است که جز با قطع درختان مجاور به هیچ وجه قابل مهار نیست.

در این آتش سوزی درختان و هر آنچه حاشیه آن است به کلی می ‏سوزد، برخلاف آتش سوزی سطحی که نهال‌ها سالم می‏مانند و فقط علف سطح جنگل و درختان خشک می‏سوزند و همین امر موجب نابودی درختان و گیاهان جنگل‌ها و حیات وحش می‏شود.

آمار مهم از آتش سوزی جنگل‌های کالیفرنیا در سال ۹۱

مرگ و میر: ۲۵ نفر

خانه‌های از دست رفته: ۳، ۶۴۲

دلار برآورد شده آتش از: $۱٫۶۸ بیلیون خسارت برآود شده.

بعد از این فاجعه عظیم، مردم به مبارزه با کاشت این درختان برخاستند و از آن درخت به عنوان بزرگ‏ترین علف هرز آمریکا یاد می‏کنند.

۵-۳- محرومیت ازتنوع درختان و گیاهان مثمر

در طبیعت، بازدانگان بسیار کمتر از نهان دانگان هستند و بین نهاندانگان هم گلداران بیشتر و بین گلداران هم گونه‌های خوراکی تنوع بیشتری دارند.با یک نگاه به درختان و گیاهان کاشته شده در فضای سبز به این حقیقت می‏ رسیم که در کل کشور کاشت گونه‌های درختی منحصر در کاج و چنار و نارون و زبان گنجشک و اقاقیا و اوکالیپپوس و مقدار کمی گونه‌های دیگر است. از گونه علفی هم فقط چمن کاشته می‏ شود در حالی که هزاران گونه علفی مثمر امکان کاشت دارد.
بد نیست بدانیم در دنیا فقط هفت نوع چنار شناخته شده است که در ایران فقط نوع چنار شرقی کاشته می ‏شود که این کمبود گونه و واریته، باعث ضعف و عدم مقاومت در مقابل شرایط مختلف شده است، در مقابل گونه‌های سیب و انار و انگور که از هزار نوع تجاوز می‏کند کشت نمی‏شود.

۵-۴- محرومیت از حس زیبایی فصل‌ها

یک درخت میوه و یا یک گیاه ‌باثمر، در طول یک سال چندین شکل و رنگ پیدا می‏کند، اما درختان و گیاهان بی ثمر در تمام طول سال تقریبا به یک شکل باقی می‏مانند.

۵-۵- محرومیت از منظر سرسبزی

متأسفانه، اکنون به کاشت درختان و گیاهان غیر مثمر و چمن و زینتی، فضای سبز می‏گویند، در حالی که با نظر دقیق می ‏بینیم این درختان و گیاهان در مقایسه با درختان میوه و گیاهان مزروعی، سبزی کمتری دارند و یا سبزِ کم رنگِ پریده و یا سبزِ تیرة مایل به سیاهی دارند.

۵-۶- کم تحرکی مردم

ورزش و تحرک برای سلامت، بسیار لازم است.کاشت درختان و گیاهان بی ثمر در پارک‌ها و فضاهای عمومی و جنگل‌ها مردم را به حرکت وا نمی‏ دارد.

اما در صورت کاشت درختان و گیاهان مثمر افراد جامعه،مشغول کاشت و داشت و میوه چینی خواهند شد و کاشت درختان و گیاهان باثمر تحرک بیشتری ایجاد می‏کنند.می‏توان امیدوار شدکه در آینده در صورت کاشت درختان و گیاهان باثمر در فضاهای عمومی، همه مردم ضمن داشتن مشاغل گوناگون، بخشی از وقت خود را به زراعت و باغبانی اختصاص دهند و همانند پیامبران و ائمه اطهارو همراه با تولید غذای سالم و حلال برای خانواده شان از بهترین نوع ورزش بهره مند شوند و از ورزش‌های پوچ و واهی بی نیاز شوند.

۵-۷- کم شدن احساس مسئولیت مردم

با کاشت درختان و گیاهان بی ثمر، مردم به آبیاری و کاشت و نگهداری بیشتر، رغبت نشان نمی‏ دهند.

۵-۸- حسّ افسردگی و خودکشی

در نظر خواهی‌های غیر رسمی که از مردم شده است کمتر کسی معتقد است که با دیدن کاج شاداب می‏شود بلکه اغلب اظهار کرده ‏اند با دیدن کاج اندوهگین می‏شوند و یا این که گفته می‏شود که در کودکی ازعبور از جاهایی که کاج فراوان داشته می‏ ترسیدندو یا می‏گویند، کاج درختان مرده‌ه است و یا این‏که کاج‌ها باعث توهم و ناراحتی در آنان می‏شود.

۵-۹- گرایش به موسیقی حرام

انسان به طور طبیعی از طبیعت و از آواز خوش لذت می ‏برد و از آن‏جا که پرندگان از بیشتر درختان و گیاهان بی ثمر فرار می‏ کنند با کاشت درختان غیر مثمر، پرندگان زیبا و پرندگان آوازه خوانی مانند بلبل و چکاوک ازبین خواهند رفت و صدای زیبای آن را نخواهیم شنید. نبود آواز زبیای پرندگان باعث رو آوردن بیشتر به موسیقی‌های مبتذل می‏ شود، اما در صورت زیاد شدن درختان میوه و گیاهان ‌باثمر، پرندگان آوازه خوان هم زیاد می ‏شوند و مردم کمتر به موسیقی‌های مبتذل رو خواند آورد.
می‏توان گفت: درختان غیرمثمر باعث محرومیت مردم از شنیدن آواز دلکش بلبل و سایر پرندگان آوازه خوان بر شاخسار درختان است.

۵-۱۰- بی فرهنگی در خصوص استفاده از باغ‌ها

کاشت درختان و گیاهان بی ثمر در فضاهای عمومی باعث شده است مردم و به خصوص کودکان، فرهنگ استفاده از باغ‌ها را ندانند و به محض رفتن به روستاها و دیدن باغ‌های مردم و یا خویشاوندانشان به چیدن میوه‌های کال بپردازند. بدیهی است کودکانی که در خیابان‌ها و اماکن عمومی درختان میوه در دسترس دارند یاد می‏گیرند که میوه کال مضر است و بی جهت میوه کال نمی‏ چینند.

۵-۱۱- ناشناخته ماندن گونه‌های درختی و گیاهی

با این‏که تنوع گونه‌های درختی و گیاهی کشور ایران چند برابر اروپاست، اما متاسفانه مردم ما شناخت کمتری از این گونه‌ها دارند و بسیاری فکر می‏کنند که در شهرهایشان جز چند گونه کاج و چنار و چمن چیزیرشد نمی‏کند.

۵-۱۲- مسمومیت و مرگ دام‏ها

اغلب گیاهان زینتی آپارتمان‏ها مثل دیفن باخیا سمی هستند. اجزای درختان و گیاهان بی ثمر باعث مرگ ناخواسته دام‌ها و نیز حیوانات وحشی می‏شود. درختان اوکالیپتوس سمّی‏اند و به جز خرس کوالا، سایر حیوانات ازخوردن برگ این درخت امتناع می ‏ورزند. خوردن این درخت‌ها برای حیواناتی مانند گاو و گوسفند و بز ضرر دارد.

۵-۱۳- فراری شدن حیوانات و پرندگان

جانداران از درختان بی ثمر فراری‏ اند، و تمایلی به خوردن میوها و دانه‌های آن‌ها ندارند؛ بنابراین با کم شدن غذا و از دست دادن زیست گاه، حیات وحش نابود می‏شود و خرگوش و آهو کم می‏شود در نتیجه، شیر و ببر و پلنگ غذایی برای خوردن نخواهند یافت و ناچار می‏شویم از کشور روسیه ببر بخریم!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− چهار = پنج

دکمه بازگشت به بالا