زیان اقتصادی درختان غیرمثمر

زیان‏های اقتصادی درختان غیرمثمر، چمن و گیاهان زینتی آپارتمانی

بخش اول

زیان‏های اقتصادی درختان غیرمثمر، چمن و گیاهان زینتی آپارتمانی ، امروزه در فضاهای سبز شهری و بین شهری و پارک‏های جنگلی و داخل منازل و آپارتمان‌ها، درختان و گیاهان غیرمثمر به وفور کاشته می‏شوند که صرف نظر از نداشتن میوه و عدم سودهی مضرات اقتصادی و زیست محیطی فراوان دارند.

در این جا به برخی از این مضرات اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی، جانی، مالی، اجتماعی درختان و گیاهان بی ثمری پرداخته می‏شود، که به طور عمده در فضای‌های سبز شهری دنیا و کشورمان کشت می‏شوند و هرکدام از این معایب نیز کاشت وسیع درختان و گیاهان غیرمثمر را توجیه ناپذیر می‏کند:

۳-۱- ایجاد وابستگی و مانع خودکفایی

چه خوب است صرف نظر از لزوم خودکفایی و عدم وابستگی به کشورهای دیگر هر شهر و هر منطقه بلکه هر خانواده، تولید کننده غذای خود باشد تا در مواقع بحران بتواند خود را نجات دهد.

در حوادث غیر مترقبه مانند: سیل و جنگ شهرها و مناطقی که تولید کننده غذا هستندکمترین ضربه را می‏بینند.در دوران جنگ جهانی اول و دوم آمریکا و اروپا با مطرح کردن«باغ‌های پیروزی»و کاشت میوه و سبزی در پارک‌ها و خانه‌ها توانستند با بحران غذای ناشی از جنگ مقابله کنند.

در دوران جنگ جهانی دوم با وجودی که کشور ما خود را بی طرف درجنگ اعلام کرده بود، قحطی در شهرهای کشور حتی شهرهای کوچک بسیار نمود داشت با این‏که بخش اعظم مردم کشاورز بودند و مردم گاه ناچار به خوردن نان خاک اره بودند!
در هر حال، پیروزی در هر جنگ نظامی، اقتصادی و … نیاز به تامین سلاح و مهمات مربوط به خود را دارد.

در جنگ اقتصادی نیز حرف نخست را تولید محصولات کشاورزی می‏زند،

درفشار اقتصادی امروز، مهم‏ترین عامل نجات کشور از طریق خودکفایی آن هم دربخش تولیدات مواد غذایی است.

کاشت درختان و گیاهان ‌باثمر به‌جای گونه‌های غیرمثمر می‏تواند پشتوانه ای برای جلوگیری از بحران‌های حوادث غیر مترقبه مانند جنگ و زلزله و سیل باشد.

 

۳-۲- وارداتی بودن بذر و نهالِ گیاهان و درختان بی ثمر

نهال اکثردرختان بی ثمر فضای سبز شهر‌ها مانند: کاج، اقاقیا، عرعر، اوکالیپتوس و کنوکارپوس اغلب با صرف هزینه‌های فراوان از خارج وارد می‏شود و بعد از مدتی در مراکز تولید نهال با صرف هزینه زیاد تکثیر می‏شوند.

همه گیاهان زینتی آپارتمانی نیز، وارداتی هستند که برخی از این گونه‌ها در ایران حتی قدرت تکثیر هم ندارند و باید به طور مدام از خارج وارد شوند. بذر چمن نیز هنوز در کشور تولید نمی‏شود و با صرف هزینه زیادی از خارج وارد می‏شود.

۳-۳- واردات محصولات کشاورزی

بدیهی است با اختصاص دادن زمین و آب و منابع داخل و حاشیه شهرها به درختان و گیاهان غیرمثمر، سطح زیر کشت باغ‏ها و مزارع کم می‏شود. بنابراین، اکنون بازار کشور مملو از پرتقال، نارنگی، انگور، گلابی خارجی، فندق ترکیه ای، بادام آمریکایی، گردوی با پوست شیلی، سیر چینی و…است.
مقام معظم رهبری در نوروز سال ۹۰ ضمن اعلام سال جهاد اقتصادی فرمودند:
«از جملۀ كارهایى كه باز همت مضاعف را در زمینۀ اقتصاد نشان مي داد، افزايش صادرات غيرنفتى است. بودجۀ كشور ما متأسفانه از ده‌ها سال پيش به اين طرف، وابسته‌ به نفت است.

اين روش را همۀ اقتصاددان‏هاى دلسوز رد مي‏كنند؛ اين روش در كشور ما عادت شده است، نفت را استخراج كنند، بفروشند، از پول آن كشور را اداره كنند. اين شيوۀ غلطى است.

من سال‏ها پيش اين را گفتم كه يكى از آرزوهاى من اين است كه يك روزى ما بتوانيم كشور را طوری اداره كنيم كه حتّى اگر لازم بود، يك قطره نفت هم صادر نكنيم و كشور اداره شود. اين چيزى است كه تا امروز پيش نيامده است. البته كار آسانى هم نيست، كار بسيار مشكلى است.»
کاشت درختان و گیاهان بی ثمر در فضاهای عمومی، باعث کم شدن میوه و سبزی و سایرمحصولات کشاورزی در بازار شده است و همین امر سبب شده که میوه‌هایی با انواع مواد شیمیایی وارد بازار شوند. درصورت کاشت میوه درپارک‌ها و محوطه‌های اداره‏ها و فضاهای سبز عمومی، میوه وسبزی سالم و تازه همیشه در اختیار مردم قرار می‏گیرد و دولت مجبور نخواهد بود که میوه‌ها را از ماه‌ها پس از چیدن با هزینه گزاف از خارج وارد کند که تا رسیدن به دست مشتری نیز خواص خود را از دست بدهند.

۳-۴- واردات شیر خشک

بازار ما هم‏چنین مملو از علوفه و شیرخشک خارجی برای تولید محصولات لبنی است. تحقیقات جدید نشان از آلوده شدن کودکان از طریق شیر آلوده به ملامین و نشاسته در کشور دارد. این بیماری که با نشانه‌های آسیب کلیه در ماه‌های بعد از مصرف شیر همراه است، یک آسیب بزرگ و طولانی مدت تلقی می‏شود و دغدغۀهای جدی و نگرانی های زیادی را برای مردم به همراه دارد.

هم‏‏چنین به سبب کمبود علوفه و گران بودن آن، قیمت شیر بیشتر از قیمتی است که کارخانه از دامدار می‏خرد و از طرفی شیر خشک وارداتی بسیار ارزان‏تر تمام می‏شود. لذا کارخانه‌های لبنیات به تولید مواد لبنی از شیرخشک خارجی رو می‏آورند و اخیرا نیز به خاطر کمبود شیر، واردات شیر خشک آزاد اعلام شده و با افزودن آب تبدیل به ماست و شیر می‏شود.

ادامه در بخش دوم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ بیست پنج = سی پنج

دکمه بازگشت به بالا