6- زنبور عسل گرده افشانی

زنبور عسل و اهمیت اقتصادی آن

زنبور عسل و نقش آن در ریزگردها

زنبور عسل و اهمیت اقتصادی آن ، زنبور عسل در تهیه ماده غذایی شفابخش سالم و نیز تلقیح گیاهان و درختان و نیز سلامتی روحیه مردم نقش مهمی دارد.

نيش زنبور عسل

زهر زنبورعسل امروزه براي معالجه انواع روماتيسم كاربرد دارد.
نيش زنبور عسل خاصيت درمانى دارد و براى بيماري‌هائى مانند رماتيسم، مالاريا، درد اعصاب و بعضى ديگر از امراض مؤثر است.البته زنبور با نيش زدن مى‏ ميرد. قابل توجه است كه گزش يك يا چند زنبور معمولا قابل تحمل است

ولى گزش دويست تا سيصد عدد زنبور باعث فلج شدن دستگاه تنفسى و شاید مرگ است.

۱۱-۳- زنبور عسل و نقش آن در ریزگردها

عدم توجه به يك حشره كوچك، مي‏تواند باعث تغيير ۱۸۰ درجه اي محيط زيست و تبديل آن به كوير و شنزارها شود، زيرا حفظ و ازدياد نسل اكثر گياهان گل دار به وسيله عمل گرده افشاني صورت مي‏گيرد. اگر از باروري يك نوع گياه جلوگيري به عمل آيد، گل‌هاي آن گياه هرگز به دانه و ميوه تبديل نشده ونسل آن گياه از بين خواهد رفت.

در نتیجۀ از بين رفتن نسل گياه در يك منطقه، خاك آن منطقه در مقابل ريزش باران و وزش باد مقاومت نخواهد داشت و ذرات خاك شسته شده و از بين خواهند رفت و در نتيجه فرسايش درخاك ايجاد مي‏شود، باد اين خاك‌ها را منتقل كرده وبه جاهاي ديگر مي‏برد و شن‌هاي روان را به وجود مي‏آورد.

در نتيجه مقداری كه بايد از آن مواد غذايي مورد نياز که برای انسان و حيوان توليد شود، ‌از بين خواهد رفت. علاوه برحسن‌های ذكر شده براي زنبور عسل، باید گفت که تنها حشره اي است كه بهداشت رابه طور کامل رعايت مي‏كند و به طور ذاتی روي مواد آلوده نمي ‏نشيند.

۱۱-۴- اهميت اقتصادي زنبور عسل

اگر زنبورها نبودند نه تنها درختان ميوه بلکه گياهاني مانند شبدر، باقلا، سبزيجات، صيفي جات و…به مرحلۀ رشد نمي‏رسيدند. زنبور عسل، علاوه بر عمل گرده افشاني، محصولات مختلفي مانند عسل، موم، زهر زنبور را نيز توليد مي‏كند.

۱۱-۵- تاثير سموم آفات نباتي بر زنبور عسل

حشره كش‌هاي مصرفي براي مبارزه با حشرات، براي زنبورهاي عسل هم مضر است لذا باید به کلی سم پاشی مزارع ممنوع شود، زيرا ضرر ناشي آن بيشتر از سود محصول به دست آمده از سم پاشي است.

پرورش كرم ابريشم

علاوه بر زنبور عسل می‏توان در بوستان‏ها و فضاهای سبز به پرورش كرم ابريشم به منظور توليد پيله، پرداخته‏شود. الياف ابريشم فوق العاده درخشنده است و از بهترين الياف جهت تهيۀ البسه انسان محسوب مي‏گردد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشتاد یک − هفتاد سه =

دکمه بازگشت به بالا