6- زنبور عسل گرده افشانی

زنبور عسل،گرده افشانی، عسل و رفع ریزگردها

نقش زنبور عسل در گرده‏افشانی باغ‏ها، مزارع و جنگل‏ها و مراتع

زنبور عسل،گرده افشانی، عسل و رفع ریزگردها ،زنبور عسل در تهیه ماده غذایی شفابخش سالم و نیز تلقیح گیاهان و درختان و نیز سلامتی روحیه مردم نقش مهمی دارد.

۱۱-۱- زنبور عسل در قرآن کریم

{وَ أَوْحَى‏ رَبُّكَ إِلىَ النَّحْلِ أَنِ اتخَّذِى مِنَ الجْبَالِ بُيُوتًا وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا يَعْرِشُونَ }؛

و پروردگار تو به زنبور عسل«وحى»نمود كه از كوه‏ها و درختان و کندوهایی كه مردم مى‏سازند، خانه‏ برگزين.

{ ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلا يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاءٌلِّلنَّاسِ إِنَّ فىِ ذَالِكَ لاَيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ}؛
سپس از تمام ثمرات « شيره گل‌ها» بخور و راه‏هايى را كه پروردگارت براى تو تعيين كرده است،

به راحتى بپيما. از درون شكم آن‌ها، نوشيدنى با رنگ‌هاى مختلف خارج مى‏شود كه در آن، شفا براى مردم است به يقين در اين امر، نشانه روشنى است براى جمعيّتى كه مى‏انديشند.

۱۱-۱- ۱- نکات مهم آیه شریفه:

نکات بسیار مهمی در این آیه شریفه وجود دارد که به چند مورد اشاره می‌شود:

۱۱-۱- ۱- ۱- خواص درمانی و شفا بودن عسل

{شِفَاءٌلِّلنَّاسِ} قرآن کریم می‏فرماید عسل برای مردم شافای بیماری‏هاست.عسل، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. به باکتری های بد حمله کرده و این کار را با بیشترین تاثیرگذاری ممکن انجام می دهد. عسل، به تولید سلول های قرمز خون و هموگلوبین، کمک شایان توجهی می کند.عسل، به کبد، معده، و دستگاه گوارش، کمک می کند تا کارشان را بهتر انجام دهند.

به همین دلیل توصیه می شود تا برای تسکین درد معده و هنگام اختلال در عملکرد اندام های حیاتی بشر، عسل مصرف شود.
عسل فشار خون را کاهش داده و در آن تعادل ایجاد می کند. برای جریان گردش خون شما نیز بسیار خوب می باشد. عسل کمک می کند تا کلسترول بد خون کاهش یابد.عسل برای از بین بردن آکنه بسیار مفید است.

عسل، برای مشکلات پوستی نیز، چون شفادهنده ای شگفت آور عمل می کند:بریدگی، سوختگی، و انواع زخم ها. و اما نکته ای دیگر؟ صد در صد وجود دارد.

عسل برای سیستم عصبی بسیار مفید می باشد؛
توصیه می شود که برای افسردگی، اسکیزوفرنی، و موقعیت های که فرد را دچار استرس زیادی می کنند، عسل مصرف شود.
مصرف منظم عسل با شیر یا آب گرم، از ابتلا شما به سرماخوردگی، گلودرد، و سردرد ممانعت می کند.
چه چیزی سبب می شود ؟
احتمالاً ترکیبی از موارد زیر باعث می شود عسل، اینقدر سالم باشد: عسل توسط زنبور عسل تولید می شود که از جمع آوری شهدهای گل های مختلف به دست آمده است.

عسل شامل تعدادی از میکرو عناصر و ویتامین ها مانند A، B1، B2، B6، B12، و C می‌باشد.عسل، مجموعی از آنتی اکسیدان ها مانند کاتالاز، ویتامین C، و کیریسین را نیز در بر دارد.بر اساس تحقیقات انجام شده، عسل هنگامی که با آب گرم رقیق، مخلوط می شود از فواید سلامتی بیشتری نیز برخوردار می شود.

توصیه می شود که این مخلوط را هنگام صبح مصرف نمایید، زیرا خواص شفادهنده آن به تدریج خود را نشان می دهند.

۱۱-۱- ۱-۲- نقش زنبور عسل در گرده‏افشانی باغ‏ها، مزارع و جنگل‏ها و مراتع

صد‌ها هزار گیاه به زنبور عسل وابسته هستند.
خداوند به زنبور امر می‏فرماید: از همه ثمره‌ها بخورد.

جمله عجيبى كه از موريس مترلينگ دانشمند زيست‌شناس نقل شده اهمّيّت اين تعبير قرآن را آشكار مى‏كند او مى‏گويد: «همين امروز اگر زنبور عسل اعم از وحشى و اهلى از بين بروند يك صد هزار نوع از گياهان و گل‌ها و ميوه‌هاى ما از بين خواهند رفت و از كجا تمدن ما از بين نرود.»

مراد او اين است كه زنبورهاى عسل در جابه جا كردن گرده‌هاى نر و بارور كردن گياهان ماده و به دنبال آن پرورش ميوه‌ها بسيار سهم عظيمى دارند، كه از عسل سازى بسیار مهم‏تر است.

از قول انیشتن و اشتاینر نقل شده اگر فرضا نسل زنبور عسل از روی کره زمین منقرض شود چهار سال بعد نسل انسان منقرض خواهد شد.

و هم اکنون در سازمان ملل کنوانسیون حمایت از گرده افشان‏ها با شرکت بیش از نود کشور جهان در مقابله با بحران گرده افشان‏ها ایجاد شده است.
خداوند تبارک و تعالی به زنبور می‏فرماید در کوه‏ها و درختان و آن‏چه مردم برایت می‏سازند برای خودت خانه بساز.
زنبور عسل در ايران و اكثر كشورها بیشتر به خاطر توليد عسل و احياناً موم نگهداري مي‏شود .

حال آن كه در كشورهاي اروپايي و آمريكایی به خاطر گرده افشاني و استفاده از محصولات زنبور عسل و عوامل فرعي به دنبال پرورش زنبور عسل هستند.
سهم زنبور عسل در گرده افشاني غير مستقيم بالغ بر ۹۰% است.

اهميت فرآورده‌هاي خارجيِ كندو، یعنی بذر و ميوه ‌به مراتب بيشتر از ارزش محصولات داخلي كندو «عسل و موم» است.

از امتيازهای زنبور عسل اين است كه کامل‏ترین گرده افشانی را انجام می‏ دهد و گرده هر نوع گل را بر روي مادگي همان نوع گل انتقال مي‏دهد و باعث افزايش محصولات كشاورزي می‏شود.

به عنوان مثال اگر باغ گلابي بدون زنبور عسل شش تن محصول داشته باشد با حضور زنبور عسل اين ميزان به هشتاد تن افزايش مي‏ يابد و در ضمن ميوه‌ها مرغوب‏تر و بهتر خواهند بود.‌

زنبورعسل هم در كمك محصولات باغي و زراعي وهم دركيفيت آن‌ها تأثير به سزایی دارد.

۱۱-۱- ۱- ۲- ۱-گرده‏افشانی گیاهان گلدار مراتع خودرو

{وَ أَوْحَى‏ رَبُّكَ إِلىَ النَّحْلِ أَنِ اتخَّذِى مِنَ الجْبَالِ بُيُوتًا …}؛
و پروردگار تو به زنبور عسل«وحى»نمود كه از «كوه‏ها» خانه‏ برگزين.
زنبوران عسل وحشی با ساختن کندوها در کوه‏ها به گرده افشانی مراتع و گیاهان خوددرو می پردازند و باعث حیات وحش می‏شوند.
بهترین و مقوی ترین انواع عسل های موجود در جهان، عسل طبیعی است که در شکاف ها و زیر صخره های بزرگ کوهستان یافت می شود.مصرف عسل در افراد دیابتی عسل طبیعی در افراد دیابتی هیچ منعی ندارد و جایگزین مناسبی برای قند مورد نیاز افراد دیابتی باشد .

طبق تحقیقاتی که دانشمندان بزرگی در این زمینه انجام داده اند مصرف روزانه ۴۰گرم عسل طبیعی در دو نوبت صبح و عصر نه تنها برای افراد دیابتی ضرر ندارد بلکه بسیار مفید بوده و در درمان دیابت نیز اثربخش می باشد. بعضی از دانشمندان بزرگ که در مورد عسل طبیعی تحقیق کرده اند در مواردی توانسته اند دیابت در برخی افراد با دادن روزانه مقداری عسل طبیعی آنها را درمان کنند.
مصرف عسل طبیعی کوهی به عنوان یک غذای سالم و کامل دارویی در جهان زیاد می باشد با این‏که عسل طبیعی در کوه ها و جنگل‏های ایران هم فراوان یافت میشود .

ولی مصرف آن در ایران به دلیل عدم شناخت از خواص دارویی آن پایین می باشد به طوری که مصرف سرانه کشورهای اروپایی ۲ کیلوگرم برای هر نفر می باشد ولی در ایران برای هر نفر نیم کیلو می باشد.

عکس از شبکه جهانی،در کوه‏های اطراف بنارویه استان فارس هم عسل کوهی فراوان است به قسمت پایینی کندو در زبان محلی «نُونَکه» و به قسمت بالایی متورم آن «بَمارَه» می گویند.

عکس از شبکه جهانی، کندوی عسل زنبوران وحشی بر دامنه های پرشیب صخره های نپال به قطر سه متر ساخته می‏شود. هر سال افراد محلی نپال برای جمع آوری این عسل وحشی از صخره ها، جان خودشان را به خطر می اندازند و «گران قیمت ترین عسل دنیا» را جمع آوری می‏کنند.

۱۱-۱- ۱- ۲- ۲-گرده‏ افشانی درختان میوه جنگل‏های خودرو

{وَ أَوْحَى‏ رَبُّكَ إِلىَ النَّحْلِ أَنِ اتخَّذِى مِنَ الجْبَالِ بُيُوتًا … وَ مِنَ الشَّجَرِ …}؛
و پروردگار تو به زنبور عسل«وحى»نمود كه در درختان خانه‏ برگزين … .

زنبوران عسل با کندو ساختن در لابلای درختان به گرده‏افشانی درختان میوه جنگلی می پردازند و جنگل‏ها را وسعت می‏ بخشند و برای هزاران گونه پرنده و جاندار غذا تولید می‏کنند.

عکس از شبکه جهانی، کندو عسل وحشی بر درخت سدر/کُنار در منطقه فراشبند فارس


عکس از شبکه جهانی، کندوهای زنبوران وحشی بر درختان جنگل‏ها

۱۱-۱- ۱- ۲- ۳-گرده‏افشانی باغ ‏ها و مزارع دست کاشت

{وَ أَوْحَى‏ رَبُّكَ إِلىَ النَّحْلِ أَنِ اتخَّذِى مِنَ الجْبَالِ بُيُوتًا …}؛
و پروردگار تو به زنبور عسل«وحى»نمود كه از…آن‏چه انسان برایت کندو می‏سازند خانه‏ برگزين.زنبوران عسل با زندگی در کندوهای دست ساز انسان علاوه بر تولید عسل برای انسان گرده ‏افشانی درختان میوه باغ‏ها و همچنین گرده‏ افشانی مزارع دست کاشت انسان را انجام می‏ دهد .باعث تولید سالانه میلیونها تن محصولات زراعی می‏شوند و برای انسان و دام غذا تولید می‏کنند.

عکس از شبکه جهانی،کندوهای زنبور عسل در مزرعه پیاز و سمت چپ کندوهای زنبور عسل در گلخانه بسته
گرده‏ افشانی کامل، گل‏ها زودتر بارور می‏شوند و میوه ‏ها سریعتر تشکیل می‏گردند باعث مرغوبیت و دوام میوه می‏گردد .

زیرا با تشکیل تخمک‏ها به طورکامل،دانه و میوه بیشتری تولید می‏شود مانع تولید میوه‏ های ناجور،کج و پوک می‏گردد.به علاوه گرده‏ افشانی کافی باعث زود تشکیل شدن بذر نیز می‏شود زنبورها یک بخش عظیم از تولیدات محصولات در ایالات متحده هستند. «اوان سوگدان» یکی از محققین دانشگاه واشنگتن معتقد است زنبورها مسئول حدوداً یک سوم غذایی هستند که ما می‏خوریم.

عکس از شبکه جهانی،ردیفی از کندوهای زنبور عسل در باغ بادام در کالیفرنای آمریکا

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + سه =

دکمه بازگشت به بالا