درختان و گیاهان غیرمثمر

ذهنیت منفی به درختان میوه و سبزیجات در ادیان غیر اسلامی

ذهنیت منفی به درختان میوه و سبزیجات در ادیان غیر اسلامی وجود دارد .در دین اسلام و قرآن کریم و روایات اهل بیت عصمت و طهارت (ع) توجه خاصی به درختان میوه و سبزیجات و گیاهان دارویی شده است اما در ادیان غیر اسلامی کمتر درختان میوه مورد توجه قرار گرفته ‏اند و حتی گاهی نکوهش شده‏ اند و برعکس برخی درختان بی‏ثمر مانند سرو، کاج، زبان گنجشک، اقاقیا و عرعر و… مقدس شمرده‏ شده ‏اند به برخی از این موارد اشاره می شود:

۲-۴-۵-۱- نفرین انجیر در انجیل

داستان نفرین درخت انجیر از انجیل مرقس باب ۱۱ شماره ۱۱ تا ۲۰(۱۱) بامدادان چون از بیت عنیا بیرون می‏ آمدند گرسنه شد(۱۲)، ناگاه درخت انجیری که برگ داشت از دور دیده آمد تا شاید چیزی بر آن بیابد امّا چون نزد آن رسید جز برگ بر آن هیچ نیافت، زیرا که موسم انجیر نرسیده بود (۱۳) پس عیسی توجّه نموده بدان فرمود از این پس تا به ابد هیچ کس از تو میوه نخواهد خورد و شاگردانش (۱۹) صبح‏گاهان در اثنای راه درخت انجیر را از ریشه خشک یافتند (۲۰) پطرس به خاطر آورده وی را گفت ای استاد اینک درخت انجیری که نفرینش کردی خشک شده.

این داستان به نوعی به درختان میوه ذهنیت منفی ایجاد کرده است.

۲-۴-۵-۱- میوه ممنوعه و برجستگی زیر گلو (سیب آدم)

درختی که حضرت آدم (ع) از آن نهی شد در کتاب مقدس به دو چیز معنا شده است:

۱ . درخت «علم دانش» یا «نیک و بد» يا «معرفت»: به اين ترتيب -طبق نظر تورات- نخستين و بزرگ‏ترين گناه بشر، گناه علم و دانش بوده و به همين دليل ارباب كليسا در قرون تاريك وسطي با علم و دانش و علما و دانشمندان مي‌جنگيدند و از توسعه اين گناه! وحشت داشتند و معتقد بودند در روز نخست آدم به قدري بي‌اطّلاع بود كه حتّي از عريان بودن شرم نداشت؛ امّا هنگامي كه از درخت (علم و دانش) خورد گنهكار و رانده از بهشت شد!

به عكس، قرآن مي‌گويد: آدم پيش از آن‌كه در بهشت منزل گزيند، از علم و دانش سرشاري بهره‌‌مند بود و از شجره علم و دانش به قدر كافي بهره‌مند شده بود تا آن‏جا كه معلّم و استاد فرشتگان شد: «وَعَلَّمَ آدَمَ الاَسْمَاءَ كُلَّهَا.»

۲ . میوه‌هایی مانند سیب و انگور و انجیر:

طبق نظر دیگر، میوه ممنوعه در کتاب مقدس سیب یا انجیر یا انگور بوده است. در آموزه‌های دینی کلیسا ذهنیت منفی به میوه ایجاد می‏کند. تا جایی که برجستگی زیر گلوی مردان را «سیب آدم» نامیده ‏اند که موقع خوردن میوه ممنوعه در گلویش گیر کرده است و نیز سیب و برخی میوه‌ها نماد گناه و معصیت هستند، در حالی که در آموزه‌های اسلامی برای درخت منهی، هیچ نامی از میوه‌ای برده نمی‏ شود و فقط در برخی منابع نام گندم برده شده است.
لذا می ‏بینیم در اروپا علم و دانش و یا میوه، مظهر گناه معرفی شده است طبیعی است که این آموزه‌ها ذهن را به درختان میوه بدبین می‏کند. لذا نباید از اروپا انتظار داشته باشیم که در طراحی فضای سبز بیشتر از درختان میوه استفاده کند.

۲-۴-۵-۱- نجس اعلام شدن بسیاری از سبزیجات تازه توسط کلیسا

جالب است در قرون وسطی کلیسا بسیاری از سبزیجات تازه را نجس اعلام کرده بود، لذا می‏توان گفت از سوی ادیان کفر آمیز و طبق تعلیمات غلط کلیسا نسبت به میوه و سبزی ذهنیت منفی ایجاد شده است .

برخلاف آموزه‌های دین اسلام که توجه ویژه ای به کاشت و مصرف میوه و سبزی تازه شده است. بدیهی است پیروان ادیان الحادی و شیطان پرستی و نیز مسیحیان نسبت به درختان میوه ذهنیت خوبی نخواهند داشت و نباید از آن‏ها انتظار داشته باشیم که در فضای سبز از درختان میوه بیشتر استفاده کنند. هرچند بعد از بیداری اروپا هم اکنون در سال‏های اخیر اروپا و آمریکا تحت تأثیر فرهنگ اسلامی به مصرف و کاشت درختان میوه و احداث باغ‏ها روی آورده است.

۲-۴-۵-۱- مهر داریوش اول و پیروزی بز بر نخل در افسانه درخت آسوریک

مهر داریوش اول هخامنشی

از آنجایی که امپراتوری داریوش اول سی ساتراپی داشته است ، سی عدد مهر سلطنتی به فرمان داریوش ساخته شد و داریوش به هریک از ساتراپ هایش ، یکی از این مهر ها را داده بود.

اعتبار این مهر های سلطنتی به قدری بود که اقوام دور از مقر شاهنشاهی هخامنشی ، به محض دیدن اثر مهر سر به اطاعت فرمانروا میگذاشتند ؛ و این نشان از نظم و ثباتی است که داریوش به امپراتوری داده بود.
البته از بین این همه مهر سلطنتی ، تنها یک نمونه آن به دست ما رسیده که شکل آن را مشاهده میکند.داریوش بزرگ این مهر سلطنتی را در سال ۴۹۷ پیش از میلاد به ساتراپ خویش فرنداته ، مرحمت کرده بود.این مهر هم اکنون در موزه بریتانیا در لندن نگهداری میشود.

ز) مهرهای استامپی و سیلندری از دوره هخامنشی در مصر

یکی از مهم ترین آثار دوران فرمانروائی پارس ها در مصر، مهرهای پادشاهی است که در اکثر ساتراپ‌ها و کشورهای ملل تابعه امپراطوری هخامنشی این مهر پادشاه بزرگ رایج بوده در واقع نه تنها چنین مهرهای منحصر بفردی وجود داشته بلکه بیش از ۳۰ عدد مهر در اختیار بوده است.چنانچه در زمان داریوش تمام مقامات عالیرتبه، از جمله کلیه استانداران که جزو مقامات عالیرتبه محسوب می شدند، یک چنین مهری را با نام داریوش داشته اند.

یک نمونه از مهر دوران فرمانروائی پارس ها در مصر از مهر داریوش که فقط یک نمونه منحصر بفرد بوده است. احتمالاً داریوش اول در سال ۴۸۷ قبل از میلاد در مصر آن را به استانداران تازه منصوب شده اعطا کرده بود. دومین نمونه از مهرهای دوران فرمانروائی پارس ها در مصر به صورت یک مهر غلتان یا استوانه ای و توخالی است. بر روی تصویر سطح مهر یکی از پادشاهان هخامنشی که با یک نیزه ای در دست دارد ایستاده، کنده کاری شده است. در جلوی او فرعون مصر نیز زانو زده است.

خرما درختی است که بیشترین تکرار را در قرآن کریم دارد (۲۲ بار)، این درخت، بهشتی و در روایات «درختی مبارک» معرفی شده است اما در مقابل در سنگ نوشته‌های ایرانی «بز» که نماد شیطان و نماد ادیان الحادی است با نخل مبارزه می‏کند که به پیروزیِ بز و سرافکنده شدن نخل منجر می‏شود.

عکس از شبکه جهانی،تندیس سیمین (نقره ای) یاد آور پیروزی بُز کوهی به نخل کتاب
انیمیشن پیروزی بز بر نخل در داستان درخت آسوریک.
درختي رسته است سراسر آسورستان(یکی از استان‌های ایران که اکنون عراق مرکزی را تشکیل می‌دهد)بز به درخت گفت: تو با من پيكار مي كني، ننگ بود كه با سخن هرزه ات پيكار كنم درازي، ديو بلند كاكلت ماند به گيس ديو تا به كي بردباري كنم از تو بلند بي سود، اگرت پاسخي دهم ننگي گران بود ….بشنو اي ديو بلند، برترم از تو اي درخت آسوريك، سخنم كه من به تو گفتم چنان‏ست كه پيشِ گُراز مرواريد افشانيد يا چنگ زنيد پيش اُشترِ مست، بز به پيروزي شد خرما اندر ستوه ماند ….

عکس از شبکه جهانی، انيمشين پیروزی بز بر نخل که در سفالی در شهر سوخته کشف شده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنجاه یک − چهل سه =

دکمه بازگشت به بالا