درختان غیر مثمر

درختان وگیاهان غیر مثمر در روایات

درختان وگیاهان غیر مثمر در روایات ،در روایات هم مانند قرآن کریم کمتر اثری از درختان بی‏ثمر است و چمن هم که وجود ندارد.

۱-۲-۱- تشبیه عالم بی عمل به درخت بلاثمر

در مَثَل‌ها علم و عالم بی عمل به درخت بی‌ثمر تشبیه شده‌است که از روایات گرفته‌شده است.
علی می فرماید(ع):
«عِلْمٌ بِلَا عَمَلٍ كَشَجَرٍ بِلَا ثَمَرٍ؛
علم بی عمل مانند درخت بی ثمر است.»

کدام یک؟؟ درخت همیشه سبز مبارک زیتون قرآنی بومی یا درخت سمی و عقیم کننده غیر بومی برگریز میلیا آزدراچ که نام زیتون تلخ داده اند؟

نخل ثمرده یا نخل بیثمر خارجی که نام زینتی را یدک می کشد


عکس از شبکه جهانی، درختی زیبا با شکوفه‌ها و میوه های رنگارنگ و عطر و خوشمزه بهتر است یا درختانی با برگه‌های تیره و بدون میوه و که کرک‌ها و مواد حسایت زای خود را به هوا می فرستد؟

۱-۲-۲-تشبیه منافق به درخت أرز (نوعی کاج)

کاج یا سرو لبنانی به سبب تشابه نام علمی آن «Cedrus libani» با «سدر» عربی برخی تصور کرده اند سدر قرآنی است . در بخش اول در قسمت درختان بهشتی در باره این اشتباه توضیح دادیم منافق، کافر، و فاجر در روایات به این درخت تشبیه شده‌است.
خصوصیت از جا در آمدن ناگهانی از معایب این درخت شمرده می شود حتی یک شاخه این درخت در باغ سلطنتی کیو لندن این درخت بر سر زنی فرودآمد و او را کشت.

امام صادق(ع) از پیامبر(ص) روایت می‏فرماید:«مَثَلُ الْمُؤْمِنِ كَمَثَلِ خَامَةِ الزَّرْعِ تُكْفِئُهَا الرِّيَاحُ‏ كَذَا وَ كَذَا، وَ كَذلِكَ الْمُؤْمِنُ تُكْفِئُهُ الْأَوْجَاعُ وَ الْأَمْرَاضُ؛ وَ مَثَلُ الْمُنَافِقِ كَمَثَلِ الْإِرْزَبَّةِ (نسخه بدل الأرزة) الْمُسْتَقِيمَةِ الَّتِي لَايُصِيبُهَا شَيْ‏ءٌ حَتّى‏ يَأْتِيَهُ الْمَوْتُ، فَيَقْصِفَهُ‏ قَصْفاً؛

مثل مؤمن مانند ساقه زرع است که باد او را حرکت می‏دهد اما نمی‏شکند همان‌طور مؤمن هم مصایب و بلاهایی مانند درد‌ها و بیماری به او عارض می‏شود، اما مثل منافق مثل درخت کاج یا عصای آهنی است که تکان نمی‏خورد تا باد او را از جای در آورد.»
پیامبر(ص)می‏فرماید:
«مَثَلُالْمُؤْمِنِكَمَثَلِالزَّرْعِلاتَزَالُالرِّيحُ تُمِيلُهُوَلايَزَالُالْمُؤْمِنُيُصِيبُهُالْبَلاءُوَمَثَلُالْمُنَافِقِكَمَثَلِشَجَرَةِالأَرْزِلاتَهْتَزُّ حَتَّىتَسْتَحْصِدَ»؛

در روایتی دیگر: «ومثلالكافركمثلالأرزةالمجذبةعلىأصلهالايفيئهاشيءحتىيكون انجعافهامرةواحدة.»

در روایت دیگر از طریق اهل سنت که آلبانی صحیح شمرده آمده‌است:

«مثلالمؤمنكمثلالزرعلاتزالالريحتفيؤهولايزالالمؤمنيصيبهبلاء ومثلالمنافقكمثلشجرةالأرزلايهتزحتىيستحصد.»

‌روایت دیگر:
«مثلالمؤمنكمثلالزرعلاتزاللاريح تميلهولا يزالالمؤمنيصبيهالبلاءومثلالمنافقكمثلشجرةالأرزةلاتهتزحتىتستحصد. »

مضمون این چند روایت این است که : مثل مؤمن مانند ساقه زرع است که باد او را حرکت می‏ دهد اما نمی‏ شکند همان‌طور مؤمن هم بلاهای درد‌ و بیماری به او عارض می‏شود اما مثل منافق مثل درخت أرز (کاج) است که تکان نمی‏خورد تا باد او را از جای در آورد.

عکس از شبکه جهانی، کاج یا سرو لبنانی که در روایات به نام شجرة الأرز است

۱-۲-۳-چرا خدا همه درختان را مانند سرو و چنار خلق نکرد؟

امام صادق(ع) در جواب مفضل که سخن ملحدان و دهريان را عرض كرد فرمود:

«يَا مُفَضَّلُ لَأُلْقِيَنَّ عَلَيْكَ مِنْ حِكْمَةِ الْبَارِي جَلَّ وَ عَلَا وَ تَقَدَّسَ اسْمُهُ فِي خَلْقِ الْعَالَمِ وَ السِّبَاعِ وَ الْبَهَائِمِ وَ الطَّيْرِ وَ الْهَوَامِّ وَ كُلِّ ذِي رُوحٍ مِنَ الْأَنْعَامِ وَ النَّبَاتِ‏ وَ الشَّجَرَةِ الْمُثْمِرَةِ وَ غَيْرِ ذَاتِ الثَّمَرِ وَ الْحُبُوبِ وَ الْبُقُولِ الْمَأْكُولِ مِنْ ذَلِكَ وَ غَيْرِ الْمَأْكُولِ مَا يَعْتَبِرُ بِهِ الْمُعْتَبِرُونَ وَ يَسْكُنُ إِلَى مَعْرِفَتِهِ الْمُؤْمِنُونَ وَ يَتَحَيَّرُ فِيهِ الْمُلْحِدُونَ؛

براى تو از حكمت حضرت صانع جلّ و علا در خلق عالم و درندگان و حيوانات و مرغان و حشرات و هر جانداری از چهار پايان و گيا‏هان و درختان مثمره و غير مثمر و سبزى‏هاى مأكول و غير مأكول بيان خواهم كرد آنچه عبرت گيرند از آن عبرت‏گيرندگان و به سبب آن معرفت مؤمنان زياده گردد، و در آن ملحدان و كافران متحيّرگردند.»

امام صادق(ع) در قسمت دیگر به مفضل چنین می‏فرماید:

«فَكِّرِ الْآنَ فِي هَذَا الَّذِي تَجِدُهُ فَوْقَ النَّوَاةِ مِنَ الرَّطْبَةِ وَ فَوْقَ الْعَجَمِ مِنَ الْعِنَبَةِ فَمَا الْعِلَّةُ فِيهِ وَ لِمَا ذَا يَخْرُجُ فِي هَذِهِ الْهَيْئَةِ وَ قَدْ كَانَ يُمْكِنُ أَنْ يَكُونَ مَكَانَ ذَلِكَ مَا لَيْسَ فِيهِ مَأْكَلٌ كَمِثْلِ مَا يَكُونُ فِي السَّرْوِ وَ الدُّلْبِ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِكَ فَلِمَ صَارَ يَخْرُجُ فَوْقَهُ هَذِهِ الْمَطَاعِمُ اللَّذِيذَةُ إِلَّا لِيَسْتَمْتِعَ بِهَا الْإِنْسَان؛‏

حال كه از فوايد هسته و دانه ميوه آن‏ها آگاه گشتى، بينديش كه چرا از هسته، خرما و از دانه، انگور پديد آمد؟ مى‏‏شد كه به جاى خرما و انگور لذيذ و خوشمزه، چيزهاى ناخوردنى ديگر؛ چون: سرو و چنار پديد آيد. آيا اين جز براى آن است كه انسان را سود و لذت رسانند؟.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشتاد − = هفتاد سه

دکمه بازگشت به بالا