1- درختان قرآنی

انجیر ششمین درخت قرآنی

انجیر ششمین درخت قرآنی ،درخت انجیر با برگ‌های پهن بزرگ و پنچه ای شکل، امروزه به عنوان میوه‏ای مهم در قسمت‌ها‏ی مهم دنیا به ویژه در کشورها‏ی حاشیة دریای مدیترانه و دریای سرخ کشت می‏شود.

انجیر همراه با خرما، انگور و زیتون یک محصول غذایی مهم در قرآن و فرهنگ تمدن‌های قدیمیناحیه شرق مدیترانه بوده و در خیلی از ترانه‌ها و افسانه‌های تاریخی و اساطیری به آن اشاره شده است.

انجیر ششمین درخت قرآنی
انجیر ششمین درخت قرآنی
۴–۶-۱- انجیر در قرآن

در قرآن یک بار نام انجیر آمده است: {والتین و…لَقَد خلقنا الإنسانَ فی أحسَنِ تَقویم}؛ سوگند به انجیر، ما انسان را به بهترین ساختار آفریدیم.»
برخی از مفسران معتقد‏اند که سوگند خداوند به انجیر و زیتون در این آیه قرآن در واقع اشاره ای است به شام و فلسطین که پر از باغ‌های وسیع انجیر و زیتون است و پیامبرانی بسیار در این دو شهر زاده شدند.

«تین» نام شهری بود که اکنون دمشق نام دارد و «زیتون» نام قدیم اورشلیم بود.برخی دیگر از دانشمندان گفته ‏اند که «تین» و زیتون نام دو کوه در شمال جزیرة العرب است.

بعضی نیز گفته‏ اند «تین» اشاره به درخت انجیری است در بهشت که آدم و حوا بدن خود را با برگ آن پوشاندند.به عقیده دیگری «تین» نام جایی بود که کشتی نوح از آن‌جا عازم سفر شد و اهمیت زیتون از آن جهت بود که پرنده ای را که نوح آزادش ساخته بود با شاخه ای زیتون به نشانه ظاهرشدن دوباره خشکی و گیاه بازگشت.

۴-۶-۲- انجیر در روایات

در حديثى از امام على بن موسى الرضا(ع) آمده است:
«التِّينُيَذْهَبُبِالْبَخَرِوَيَشُدُّالْعَظْمَوَيُنْبِتُالشَّعْرَوَيَذْهَبُبِالدَّاءِحَتَّىلَايُحْتَاجَمَعَهُإِلَىدَوَاءٍ؛
انجیر بوى دهان را مى‏برد، لثه‏ها و استخوان‌ها را محكم مى‏كند، مو را مى‏روياند، درد را برطرف مى‏سازد، و با وجود آن نياز به دارو نيست.»

همان بزرگوار (ع) فرمود:
«التِّينُأَشْبَهُشَيْ‏ءٍبِنَبَاتِالْجَنَّة؛
انجير شبيه‏ترين چیزها به ميوه بهشتى است.»

امام علی(ع) فرمود:
«أَكْلُالتِّينِيُلَيِّنُالسُّدَدَوَهُوَنَافِعٌلِرِيَاحِالْقُولَنْجِفَأَكْثِرُوامِنْهُبِالنَّهَارِوَكُلُوهُبِاللَّيْلِوَلَاتُكْثِرُوامِنْهُ؛
خوردن انجیر موانع سخت و گرفتة بدن را نرم می‏کند.برای بادهای قولنج مفید است. بعد فرمود: بیشتر، روز آن را بخورید و شب ها کمتر بخورید.»

انجیر ماده‌ای سرشار از موادغذایی استو چون الیافی ندارد خوردن آن مخصوصاً پس از بهبود از بیماری‌های طولانی تجویز می‏شود. گذشته از حدود شصت درصد مواد قندی موجود در آن، دارای مقداری محسوس، جوهرلیمو و اسیدمالیک و نمک‌های کانی نیز می‏باشد.آنزیم مهمیبه نام فیسین نیز در انجیر دیده می‏شود.

انجیر غذایی است کامل و به سادگی هضم می‏شود. از نظر طبی، ماده ای است که سنگ کلیه و صفرا را برطرف می‏کند و در رفع انسداد خفیف کبد و طحال مؤثر است.

این میوه برای بهبود بواسیر و نقرس تجویز می‏شود و برای نارسایی کبد نیز مفید است. درحدیثی حضرت محمد|به بیماران مبتلا به بواسیر توصیه می‏کند که مرتباً انجیر بخورند، چه بسا کسانی که در زمستان انجیر را خیسانده و برای اشتها به کودکان خود می‏دهند.
دانش پزشکی به همه این مطالب و تجربیات صحّه می‏گذارد و این واقعیات را از نظر علمیتأیید می‏کند که انجیر میوه با ارزشی است و از لحاظ تأمین سلامتی برای همه افراد ضروری است.وجود مقدار زیادی فسفر، این حقیقت را نشان می‏دهد که انجیر در پرورش هوش و حافظه بسیار مفید است.سرشار بودن انجیر از پتاسیم تأمین کنندة سلامتی کودکان ضعیف و کم خون و بی اشتهاست.وقتی بدانیم که در گذشته از مواد زندگی و حیاتی استفاده می‏کردند .آن وقت قبول خواهیم کرد که چرا در کتاب آسمانی ما از این میوه، این‌قدر تجلیل شده‌است.

۴-۶-۳- درخت انجیر در فضای سبز

انجیر یکی از درختان قرآنی است که می‏تواند یکی از بهترین درختان فضای سبز باشد. درخت انجیر، مقاوم و دارای میوه‌ای پرخاصیت است، حتی دربلندترین صخره‌ها ریشه‌های خودرابه آب می‏ رساند و به حیات خود ادامه می‏دهد.بسیار مقاوم و زود رشد است.این درخت حتی داخل منازل، گاه تابستان‌هایی را بدون آب توانسته بگذارند.

۴-۶-۳-۱- انجیر درخت بومی ایران است

در بسیاری از جنگل‏های ایران انجیر بومی جنگلی کوهی وجود دارد.
در خانه بسیاری ازایرانیان همیشه درخت انجیر وجود داشته است.ایران رتبه دوم تولید انجیر در دنیا را داراست و این محصول در ۲۲ استان كشور به صورت دیم و آبی كشت می‏شود.
در استهبان شیراز بيش از دو ميليون اصله درخت انجير وجود دارد كه محصول آن‌ها به ‌لحاظ كيفيت در جهان بی نظیر است.اين شهرستان، بزرگ ترين توليدكننده انجير در جهان مطرح است.کاملا مشخص نیست که چرا مردم استهبان از بین محصولات گوناگون، انجیر را انتخاب کرده‏اند، اما احتمالا کمبود آب که از قدیم مسئله ساز بوده است، علت انتخاب آن باشد. وجود اين همه درخت انجير در دامنه کوه‌هاي استهبان مناظر بديعي را به وجود آورده‌ است که در جهان کم نظيراست و هر بيننده اي را به حيرت وامي‏دارد.

در این شهرستان هر جا که جنگل‌های انجیر وجود دارد سیلاب نیستاین جنگل‌ها دو خصوصیت دارند: یکی آن که مالک خصوصی دارند؛دوم آن که زمینه اشتغال و تأمین معیشت خانواده‌ها فراهم می‏شود که مانع از دولتی شدن کارها و باعث صرفه جویی در هزینه‌های دولتی می‏گردد. همه ساله از اواسط مردادماه برداشت محصول انجير خشك در استهبان آغاز.مي‌شود.نزديك به ۸۰درصد توليد انجیراستهبان به كشورهايحوزه خليج فارس، چين، هنگ كنگ، كره جنوبي، ژاپن، تايوان، مالزي و هلند صادر مي‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ شصت هشت = هفتاد

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا