اجرای باغ قرآنیباغ قرآنی با تنوع زیستی گیاهی و جانوریباغ قرآنی در قرآن کریمدرختان مثمر

اولویت اول، طراحی فضای سبز با درختان قرآنی (۴۰ درصد)

اولویت اول، طراحی فضای سبز با درختان قرآنی (۴۰ درصد)

بهترین طرح فضای سبز و حتی کشاورزی طرح محوطه سازی قرآن کریم و بهترین و زیباترین درختان مناسب فضای سبز درختان قرآنی هستند. اولویت اول، طراحی فضای سبز با درختان قرآنی (۴۰ درصد) نخل، انگور، زیتون، انار، سدر، انجیر می باشد و اگر طلح منضود را به «موز» تفسیر کنیم موز هم درخت قرآنی است. بر دو تای آن‏ها یعنی خرما و انگور (کشمش) زکات واجب است.

جالب است تمام شش درختی که در قرآن از آن‌ها تعریف شده بومی ایرانند و از تمام جهات کاشت آن‏ها در شهرهای ایران اولویت دارد. با تحقیقات و گرفتن تصاویر زیادی به این نتیجه رسیدیم که بهترین و مناسب‏ترین درختان برای فضاهای سبز هم از جهت زیبایی و هم از نظر میوه، درختان قرآنی‏ اند. اگر مردم به وفور، خرما و انگور در دسترس داشته باشند در سلامت خواهند بود.

نحوه محوطه سازی در قرآن

قبل از توضیح درختان قرآنی اشاره‏ای به محوطه سازی در قرآن کریم و فضا سازی نمونه داریم:

{ وَ اضرِب لَهُم مَثَلاً رجلین جعلنا لأحدهما جنّتین من اعناب وحَفَفْناهُما بنخل و جعلنا بینهما زرعا }؛[۱]

قرآن کریم وقتی مزرعه نمونه را تعریف می‏کند، می‏فرماید ما این طور نعمت را تمام کردیم: دو تا باغ انگور به شما دادیم و این باغ‌ها را به وسیله درختان نخل حاشیه گذاری کردیم؛ یعنی دور تا دورش نخل قرار دادیم.

سپس می‏فرماید:

{ وَ جَعَلنا بَینَهُما زرعا }؛[۲]

و در بین آن درختان، زراعت قرار دادیم.

مزرعه نمونه در قران

حال دقت کنید خداوند متعال مزرعه نمونه را این چنین که گفتم توصیف می‏کند و می‏فرماید: درختان بالای این زمین شیب دار، انگور است، طرف دیگر زمین هم درخت انگور و بین این دو ردیف درخت، مزرعه واقع شده است و بالای این درختان هم درخت نخل قرار گرفته است و این درختان نخل در مقابل سنگ‌هایی که سیلاب می‏آورد یا آنچه باد و توفان می‏آورد مقاومت می‏کنند و در مقابل شدت باد می‏ایستند. بعد از درختان نخل، درختان انگور قرار دارند که پس از نخل‌ها آب و باد و توفان را کنترل می‏کنند و سپس آب مهار شده را که آرام گرفته به سوی مزرعه هدایت می‏کنند.

اگر در این مزرعه مقداری فرسایش خاک پدیدار شود، درختان انگور و نخل‌های پایین دست، تمام روان‌آب را کنترل می‏کنند و آن را نگه می‏دارند، خداوند به این وسیله یاد می‏دهد و می‏فرماید: «این الگوی کشاورزی و مزرعه نمونه در واقع مزرعه ایده آل است». همچنین در ادامه آیه می‏فرماید:

{ وَ فَجَّرْنَا خِلَلَهُمَا نهَراً }؛[۳] در خلال این دو باغ انگور ما یک چشمه و نهر جاری کردیم یعنی نهر این جا باعث فرسایش خاک نمی‏شود؛ چون از وسط این باغ رد می‏شود؛ خداوند به این صورت الگویی ارائه می‏دهد که وقتی گندم می‏کارید و چاه می‏زنید و آب برداشت می‏کنید، این مزرعه را به درختان وصل کنید و اطرافش را درخت بکارید.

{ وَ جَعَلْنا فيها جَنَّاتٍ مِنْ نَخيلٍ وَ أَعْنابٍ وَ فَجَّرْنا فيها مِنَ الْعُيُونِ‏ }؛[۴]

و در آن باغ‏هایی از نخلها و انگورها قرار دادیم و چشمه‌هایی از آن جاری ساختیم.

در قرآن کریم خداوند متعال در مورد تنوع درختان دنیایی چنین می‏فرماید:

{ وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَيْرَ مَعْرُوشاتٍ وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ مُخْتَلِفاً أُكُلُهُ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُتَشابِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ }؛[۵]

و اوست كسى كه باغ‌هايى با داربست و بى‏ داربست، و درخت خرما و كشت زار با خوردنى‏هاى گوناگون، و زيتون و انار به وجود آورد، برخی شبيه به هم‏ اند و برخى شباهتى با هم ندارند. همين كه باغ‌ها ثمر داد، از ميوه‏اش بخوريد و روز درو كردن و ميوه چيدن حقّ آن (محرومان) را بدهيد و اسراف نكنيد، چرا كه خداوند، اسراف كاران را دوست ندارد.»

تنها تنوع در درختان نیست بلکه در آیاتی دیگر از قرآن نیز به تنوع در زراعت اشاره شده است:

{الَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَلَكَهُ يَنَبِيعَ فىِ الْأَرْضِ ثُمَّ يخُرِجُ بِهِ زَرْعًا مخُّتَلِفًا أَلْوَانُهُ ثمُ‏َّ يَهِيجُ فَترَئهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يجَعَلُهُ حُطَمًا إِنَّ فىِ ذَالِكَ لَذِكْرَى‏ لِأُوْلىِ الْأَلْبَابِ}؛[۶]

مگر نديدى كه خدا از آسمان، آبى فرود آورد پس آن را به چشمه‏هايى كه در زمين است راه داد، آن گاه به وسيله آن كشتزارى را كه رنگ‌هاى آن گوناگون است بيرون مى‏آورد، سپس خشك مى‏گردد، آن گاه آن را زرد مى‏بينى، سپس خاشاك اش مى‏گرداند. قطعاً در اين براى صاحبان خرد عبرتى است.»

نسبت فضای سبز  با ثمر نسبت به بی ثمر با توجه به قران کریم

با الهام گرفتن از قرآن کریم و نیازها و واقعیت‌های اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی و با توجه به ۱۰ سال تحقیقات در پوشش فضای سبز بیشتر از ۹۵ درصد پوشش آن از گیاهان و درختان ‌باثمر است و فقط ۵ درصد گیاهان و درختان بی ثمر کاشته شده و برای پوشش کف هم به هیچ وجه از چمن استفاده نمی‏شود و گل‏ها هم یا خوراکی و یا دارویی و یا گل معطر خواهد بود.

 

در این فضاها از کود و سمِّ شیمیایی استفاده نمی‏شود، بلکه برای کود از عناصری مانند کبوتر خانه‌ها استفاده خواهد شد و به‌جای سم نیز از ضد آفت‏های بیولوژی مانند پرندگان آوازه خوان استفاده خواهد شد.

[۱] – سوره كهف، آيه ۳۲٫

[۲] – همان، آيه ۳۲٫

[۳] – سوره كهف، آيه ۳۲٫

[۴] – سوره يس، آیه ۳۴

[۵]– سوره انعام، آيه ۱۴۱٫

[۶]– سوره زمر، آیه ۲۱٫

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشتاد شش − هشتاد چهار =

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا